Aktivní tlumiče přispívají ze zvýšení bezpečnosti a radikálně zvyšují komfort při cestování díky automatické adaptaci na momentální podmínky na silnici nebo povrchu, po kterém se jede. Touratech Suspension nabízí novou sadu řady DDA Plug & Travel pro nový vodou chlazený BMW R1200GS, která zákazníkům přinese novou dimenzi jízdních zážitků - zejména na náročných cestách.
Ačkoliv to může vypadat jako kouzelnický trik, tak skutečně povrch cesty může být doslova příšerný, obě kola poskakují po nerovnostech ale jezdec nicz z toho necítí. Jezdec na svém stroji doslova "klouže" nad vozovkou nebo cestou a podvozek zcela "žehlí" všechny nerovnosti. Jak je to možné? Přesně takhle funguje semi-aktivní podvozek s aktivními tlumiči. Senzory registrují sebemenší a i ty nejrychlejší změny a nerovnosti povrchu a posílají informace o těchto nerovnostech do řídící jednotky, která nastavuje v řádu milisekund chování tlumičů podle těchto informací během jízdy. Ještě než kolo přejede nějakou nerovnost, tlumič se přestavuje v závislosti na výšce a rychlosti nárazu podvozku na tuto nerovnost a umožní motocyklu bez nepříjemného nárazu do řídítek nebo sedla přes nerovnost přejet. Ve stejném okamžiku je nastavený i zadní tlumič a očekává přejezd této nerovnosti s předstihem.
Není diskuze o tom, že by aktivní podvozek s automatickým nastavením průtokové trysky v tlumičích nebyl schopný zvýšit komfort a dramaticky zvýšit bezpečnost. To jsou fakta ověřená praxí. Lars Wundermann, jeden z testovacích jezdů a expertů na tlumiče firmy Touratech, potvrzuje toto tvrzení ze svých zkušeností: "Když mám na motorce správně nastavený podvozek, jsem v mnohem větší výhodě v případě nějaké nebezpečné situace". Touratech na své "základně" v německém Niedereschachu bojuje se složitostí problematiky "semi-aktivních" podvozků a vyvíjí systém pro BMW R1200GS, který bude speciálně orientovaný na dálkové cestování. Technologie přichází původem z automobilového průmyslu - "byla to jen otázka času, než se semi-aktivní a aktivní podvozky objeví na motocyklech", říká produktový manažer Touratech Suspension, Jo Glaser. Někteří hlavní výrobci již tyto technologie ověřují a nebo již zkouší na některých motocyklech.
"Důležité je, aby aktivní nebo semi-aktivní tlumiče nepřerušily kontakt motocyklu s povrchem vozovky", vysvětluje Lars Wundermann. Tím je myšlena zpětná vazba mezi řidičem a povrchem. V tomto ohledu je důležité aby zejména aktivní tlumicí systém dával jezdci správný pocit a odezvu, co vlastně podvozek dělá. Je velmi snadné tuto vazbu přerušit - zejména aktivní tlumič může vytvořit nežádoucí efekt "vznášedla", kde jezdec ztrácí přehled o charakteru vozovky nebo terénu. Zpětná informace jezdci o chování podvozku je nesmírně důležitá a je tím důležitější, čím rychleji se jede.
Aby se podvozek mohl ve zlomcích sekundy přizpůsobovat podmínkám na cestě, potřebuje řídící systém, který dostává informace. Spousty informací! Tyto informace dodává řada senzorů, které snímají hodnoty sklonu, akcelerace, rychlosti nárazů apod. Tato data se posílají do řídící jednotky, která ovládá elektromagneticky stavitelné trysky v těle tlumiče, které regulují průtok oleje v tlumiči a tím mění tlumicí efekt. Celá operace od zjištění změny až po změnu tlumení trvá milisekundy. Prakticky se dá říct, že celý podvozek pracuje v reálném čase - zpoždění je tak zanedbatelné, že lze říct, že tlumič reaguje na náraz např. na kámen okamžitě a okamžitě také mění své tlumení aby tento náraz nepokračoval nepříjemným nárazem do řízení nebo "nakopnutím" sedla apod.
Největší výzvou, kterou Touratech experti museli řešit při vývoji tlumičů řady DDA Plug & Travel, bylo jak nabírat data z originální sběrnice řídící jednotky BMW ECU a měnit jí na impulzy potřebné pro řízení svého vlastního podvozku. Právě vyřešení tohoto nesnadného úkolu přeneslo tlumiče DDA Plug & Travel na špičku současné světové nabídky. Aktivní tlumiče Touratech Suspension jsou plně záměnné za původní OEM tlumiče BMW systému DDC. Jo Glaser k tomu doplňuje: "Tlumiče Touratech Suspension DDA Plug & Travel využívají originální systémové konektory motocyklu BMW a ovládají se plně pomocí zabudovaných ovladačů na řídítkách BMW. Celý systém je plně integrovaný včetně napojení na řídící jednotku BMW ECU. To znamená, že jezdec používá pro nastavení podvozku všechny běžné jízdní režimy, které nabízí řídící jednotka jeho motocyklu včetně přednastavených presetů pro různé zátěže motocyklu". Systém ale pracuje neporovnatelně účinněji a rychleji a má mnohem vyšší tlumicí rozsah.
Aktivní resp. semi-aktivní podvozek Touratech Suspension pro BMW R1200GS byl představen na letošním veletrhu EICMA 2013. Během vývoje a příprav pro sériovou výrobu byly motocykly osazené těmito tlumiči testované při maximální zátěži na epické dobrodružné cestě, motocykly jezdily po prašných pistách a polních cestách, zvládaly tisíce kilometrů po dálnicích a silnicích všech typů a kvalit včetně zapadlých rozbitých okresek. Motocykly byly testované během lehké sportovní zátěže i s plným nákladem cestovatelského vybavení na měsíční adventure cestě. Dá se říct, že motocykly vyzkoušely všechno, co je na cestách může potkat, všechny typy povrchů, všechny typy zátěže a všechny způsoby jízdy.
Každého asi napadne, proč by měl majitel motocyklu s originálním semi-aktivním tlumením od výrobce, přemýšlet o výměně za něco jiného? Vždyť všechny časopisy v jízdních testech a recenzích, pěly samou chválu na chování originálního BMW podvozku u nového vodou chlazeného GS. Lars Wundermann to vysvětluje: "Touratech se zaměřil na opravdu dálkové dobrodružnější cestování s maximální výbavou zavazadel". Tlumiče Touratech Suspension DDA Plug & Travel jsou navržené přímo na tento typ cestování, jsou z výroby uživatelsky naladěné a vyvinuté na tento typ aktivity. "Naše podvozkové komponenty zaručí majiteli to nejlepší a nejzákladnějí, co si může přát pro opravdu dálkové cestování za všech podmínek", dodává Lars. Technicky nabízí zejména přední tlumič radikálně lepší konstrukci než původní tlumiče, oba mají větší průměr pístu, větší průměr těla a robustnější konstrukci. Teplota předního i zadního tlumiče je během zátěže nižší, olejová náplň výrazně méně mění viskozitu (a tím tlumicí vlastnosti) a to i při mnohahodinové jízdě v terénu. Nelze říct, že by originální tlumiče BMW byly špatné ale také nejde říct, že by byly nejlepší a právě proto nabízíme DDA Plug & Travel, které jsou navržené jako nejlepší tlumiče na současném trhu v této kategorii.
Tlumiče Touratech Suspension DDA se velmi snadno instalují - používají originální sběrnicové konektory a terminály BMW. Nicméně Touratech důrazně doporučuje odbornou instalaci v profesionální dílně, která má s těmito tlumiči zkušenosti a odpovídající školení. Touratech Suspension DDA se bude dodávat jako samostatné komponenty pro přední a zadní kolo nebo jako laděný komplet pro celý motocykl v závislosti na požadavcích majitele.
Touratech
Suspension DDA / Plug & Travel suspension system
model pro 2013 BMW R 1200 GS V dodávce je přední a zadní tlumič s potřebnou kabeláží a konektory - připravené pro instalaci
Objednávkové číslo 045-5885
Touratech
Suspension DDA / Plug & Travel přední tlumič
model pro 2013 BMW R 1200 GS
Objednávkové číslo:
045-5883
Touratech Suspension DDA / Plug & Travel zadní tlumič
model pro 2013 BMW R 1200 GS
Objednávkové číslo: 045-5884
Touratech testuje aktivní systém DDA Plug & Travel také na speciálním projektu R1200GS Rallye a plánuje sportovní testování v jihozápadní Africe během počátku roku 2014.
Poznámka: semi-aktivní a aktivní tlumič resp. podvozek se rozumí z pohledu ovládání. Aktivní tlumič v senzorovém řízení umožňuje měnit svou tlumicí charakteristiku bez nutnosti řízení jezdcem - v závislosti na vnějších podmínkách. Jezdec může v semi-aktivním režimu ovlivňovat chování podvozku podle svého přání - změnit podvozek ze sportovně tvrdšího na komfortně cestovní, zvýšit předpětí pružin v závislosti na zátěži zavazadly nebo při jízdě se spolujezdcem a charakteru cesty ale vlastní chování podvozku v závislosti na akceleraci, brždění a rozsahu a rychlosti nárazů do podvozku ovlivňuje systém nezávisle pomocí automatického řízení ve smyčce senzory -> řídící jednotka -> elektromagnetická průtoková tryska s frekvencí změny v řádu milisekund. Řídící jednotka ví, v jaké poloze je ten který tlumič v tomto okamžiku, jakou rychlostí a směrem se pohybuje a kolik mu zbývá pracovní délky. Porovnává tento údaj s informací o rychlosti a rozsahu nárazu na nerovnost, poloze a dynamice motocyklu jako takového, poloze plynové rukojeti a brzd. V závislosti nejen na těchto faktorech řídí přední i zadní tlumič tak, aby se motocykl choval maximálně stabilně a podvozek minimalizoval vliv nárazu nebo nárazů z povrchu na jezdce.
DDA znamená zkratku Dynamic Dampening Adjustment (ale také se u Tractive používá pro Dynamic Dampening Action). Zkrátka jde o dynamické změny tlumení. DDC je originální termín používaný BMW přes deset let a jedná se o dynamické řízení tlumení (Dynamic Dampening Control).
DDA znamená zkratku Dynamic Dampening Adjustment (ale také se u Tractive používá pro Dynamic Dampening Action). Zkrátka jde o dynamické změny tlumení. DDC je originální termín používaný BMW přes deset let a jedná se o dynamické řízení tlumení (Dynamic Dampening Control).
Žádné komentáře:
Okomentovat