čtvrtek 17. září 2009

Vývoj navigace Zumo 660

Řada lidí se nás ptá, jestli má smysl kupovat 550, nebo raději GPSMAP 620 (jako náhradu 278C) a nebo 660. Je to vždy individuální záležitost, je těžké poradit obecně, když nevíme, jak konkrétní člověk jezdí, kam jezdí a v jakém poměru silnice/offroad apod. Obecné informace se snažíme udržovat aktuální na stránkách jednotlivých navigací na našem webu a kdykoliv se něco "šustne", tak na stránkách doplňujeme detaily. Každopádně ale máme informace o plánech vývoje s výhledem na nejméně 6 měsíců a podle těchto informací je evidentní, že funkce 660 evidentně směřují k tomu, aby byla tato navigace alespoň trošku důstojnou náhradou starých řad GPSMAP pro naše účely. Dnes již 660 zobrazuje názvy mapových prvků (měst) po celé ploše, umí otočit naplánovanou navigační trasu a zvládá import prošlých stop lépe než Zumo 550. Námi neoblíbené stínování ve 2D režimu (podle elevačních dat) se odstranit nedá ale v brzké době by měly přijít námi žádané funkce sledování tracku (jízda po uložené stopě) v obou směrech, měly by se objevit dva další informační boxy s volitelnými údaji (bohužel údajně není možné zobrazit v těchto boxech napájecí napětí) a pracuje se na podpoře zobrazení více než jedné stopy (barevně) na mapě, přímém importu více stop z MapSource a několika dalších čistě offroadových funkcích. Náš odhad je začátek příštího roku nejpozději. Každopádně - GPSMAP 620 je vynikající přístroj ale nemůžeme očekávat, že by se funkčně v režimu auto/moto přiblížil těmto možnostem 660. Situaci průběžně sledujeme ale veškeré úsilí vývojářů se soustředilo na 660 (v tomto ohledu). 620 sice tyto funkce již má ale jen v námořním režimu a dokud nebudou autoři map disponovat kompilátorem nové generace, který dovede vyrobit mapy kompatibilní s námořním režimem (jako jsou mapy G2 Vision), nemá smysl o tom příliš uvažovat. A v automobilovém režimu je přibližně na úrovni mezi Zumem 550 a 660. Hlavním nedostatkem je velmi špatná čitelnost jinak úžasného displeje na přímém slunci. Pokud ale uvažujete o navigaci do offroad auta, je to rozhodně zajímavá volba. Na motorce záleží na instalaci - např. na LC8 ve svislém umístění v kokpitu za štítkem je navigace v pohodě čitelná, při umístění někde v oblasti řídítek s displejem proti obloze získáte krásné zrcátko. Takže na dotazy "kterou koupit" je potřeba nejdříve vědět okolnosti - kam jezdíte, jak jezdíte, na čem jezdíte a co od navigace očekáváte...

čtvrtek 27. srpna 2009

Nový firmware pro Zumo 660 verze 3.30

Majitelům Zumo 660 doporučujeme vyzkoušet nový firmware verze 3.30, který byl právě uvolněn do distribuce přes webupdater. Tuto verzi testujeme od druhé poloviny července a jsme s ní velmi spokojení. Součástí webupdate (2. krok) je i aktualizace GPS chipsetu a hotfix řešící několik problémů s vyhledáváním družic na severní polokouli.
Verze 3.30 mimo jiné zahrnuje několik vychytávek, které jsme na Garminu žádali a naše přání bylo v této verzi vyslyšeno:
- možnost navigace po trase v obráceném směru. Nejde o funkci backtrack, kterou stále chceme ale jen o přepočítání trasy v obráceném pořadí průjezdních bodů. Protože funguje i pro trasy spočítané offroad (přímé), považujeme to za šikovou vychytávku.
- zobrazení názvů měst a vesnic v hlavní mapě i při posunu mapy prstem. Naproto užitečná věc, která nám opravdu chyběla.
- oprava importu GPX dat, zejména otravná chyba importu dat z přístrojů GPSMAP
- oprava BT firmware, která v původní verzi neposílala navigační hlášky do headsetu při současném přehrávání hudby po A2DP.

Pozor - pokud používáte naší upravenou češtinu, při provedení volitelného update (2. krok) zumo 660 text files dojde k přepsání resp. smazání souborů. Zazálohujte si Czech-TT-CZ.gtt

středa 1. července 2009

Garmin - zprávy o možnosti totálního zničení přístrojů

Vzhledem k dotazům na šířící se zprávy o nebezpečí totálního zničení GPS Garmin určitých modelů (vč. Zumo a GPSMAP) na internetu i na stránkách některých prodejců, doporučujeme našim zákazníkům především používat rozum. Uváděný firmware verze starší než 3.6 je několik let starý a pokud ho někdo používá, tak rozhodně doporučujeme přechod na verzi aktuální (4.7 v případě Zumo 550). Aktualizace pomocí webupdateru online trvá jen pár minut a měla by se dělat pravidelně, bez ohledu na poplašné zprávy. Přístroje Zumo 660 jsou na trh dodávané s verzí nejméně 2.8.0 (některé od nás s verzí 3.0.0) a upgrade na 3.6 možný není, protože žádná verze 3.6 neexistuje. Automobilové navigace řady 7x5 měly skutečně minulý týden problémy s načtením almanachu GPS pozic. Aktualizace GPS firmware je rozhodně u Nuvi 7x5 doporučená ale nic takového nehrozí u přístrojů Zumo obou řad nebo GPSMAP, kde se načtení almanachu korektně provede i s rok starou verzí fw. Každopádně aktualizací nic nezkazíte. Webupdater se instaluje automaticky s Mapsource nebo je možné snadno stáhnout z webu www.garmin.com samostatně. Rozhodně ale i v případě problémů úplně starých verzí firmware nejde o totální a nevratnou závadu - u navigací, které mají možnost vyndání baterie, stačí přístroj otevřít, po vyndání baterie a vybití vnitřní kapacity opět sestavit, připojit k počítači, provést update firmware a problém je vyřešený. U zařízení s baterií instalovanou uvnitř přístroje, dělá tuto operaci servis Garmin bezplatně. Preventivní aktualizací firmware a také firmware GPS chipsetu rozhodně předejdete potížím a čas od času aktualizaci doporučujeme v každém případě.

čtvrtek 4. června 2009

Kufry ZEGA PRO

Po nekončném čekání přišly tento týden první kousky kufrů Touratech Zega Pro. Na našem Travel Eventu jsme představili F800GS vybavenou právě kufry ZegaPro a první dodávka nás trošku překvapila. Snad se vám bude líbit pár fotek s detaily. Mechanismus zámků resp. petlic je skvělý, petlice nejde otevřít pouhým zvednutím, je potřeba stlačit takovou páčku uvnitř a kdo to nezná, ani nezamčený kufr během pár vteřin neotevře. Vůbec to řešení osy otáčení vyklopeného víka nám přijde lepší než na kufrech BMW Adventure. Detaily odhalí různé drobné vychytávky - např. gumové špunty v dolních rozích (místo kam kufr nejčastěji padá) apod. Kvalita zpracování je evidentní, záměr byl vyvinout takový kufr, kde na první pohled bude jasné, že taková kvalita se nedá dosáhnout garážovou výrobou. Jsou to prostě kufry pro lidi, kteří chtějí nejen funkčnost ale i design.
Pochopitelně se nemusí líbit každému ale zatím jsou ohlasy velmi dobré a lidem v prodejně se líbí. Čekáme na ostatní velikosti a anodizovanou verzi ale dorazily už také doplňky, univerzální držák a některé předobjednané komponenty. Výroba již prý jede naplno a budou schopní vykrýt všechny předobjednávky.

pátek 20. března 2009

Dakarský vítěz na návštěvě v Touratechu

Na krátkou návštěvu se zastavil vítěz kategorie čtyřkolek na letošním Dakaru, Josef Macháček. Přivezl nám ukázat nádhernou plaketu a povídal různé historky z akce a z krátké návštěvy bylo nakonec několik hodin. Každý, kdo má příležitost dostat se na nějakou besedu s tímto doslova "dakarským veteránem", který už popáté nenašel na Dakaru přemožitele, nebude litovat. Pepa je rozhodně člověk, který neuvěřitelně poutavě vypráví a při neformálním pokecu tady zůstali a poslouchali nejen různí zákazníci, kteří se do prodejci přijeli podívat úplně náhodou ale i kurýr se zbožím a listonoš.. Pepovo vyprávění vás prostě přenese přímo do děje a je to zážitek. Podívejte se na jeho web, jestli tam nebude nějaké další setkání s fanoušky a rozhodně doporučujeme!
Jinak (bylo to vidět i v televizi), na letošním vítězném stroji použil naše řídítka Magura, které byly původně určené na přestavby BMW ale osvědčily se i na čtyřkolce. A už z loňské čtyřkolky použil lehký karbonový roadbook. Přežil řadu kotrmelců prý bez úhony..

čtvrtek 19. března 2009

Zumo 660 jde do finále

Dnes nám posílají z USA finální předprodejní model Zumo 660. Jde o konečnou verzi hardware i držáků. Předělali totiž jak držák na motorku, tak do auta a na základě i naší odezvy na testovací verze změnili i hardware přístroje. Zkoušeli jsme totiž použití v reálných podmínkách - nahráli jsme do přístroje spousty dat, zaplnili paměť naplno, používali ty nejnáročnější mapy. A ukázalo se, že jsme byli jediní, kdo něco takového zkusili. Pochopitelně, ty nedostatky, které jsme odhalili, v uplynulých dvou a půl měsících, by měla produkční verze odstranit a tak se moc těšíme, jak to dopadlo. Náš úkol - odhalit skryté chyby při extrémním využití a navrhnout nové směry vývoje na následujících 6-12 měsíců, jsme doufám splnili. Nápadů na vylepšení jsme poslali více než 40, z toho doufáme že alespoň několik bude rovnou v první produkční verzi software, kterou ode dneška testujeme. Další přijdou postupně, celkem to i chápeme, kdyby tam dali hned všechno, pro mnoho uživatelů by to bylo asi příliš složité..
Předpokládáme že na trh přijde nové Zumo hned ze začátku dubna. Těžko říct, kdy bude vše připravené na český trh - lokalizace (náš software je přeložený jen napůl), návody... A také kdy bude hotový kovový držák, Touratech čeká na finální verzi OEM držáku, není možné něco vyvíjet, když se mění zásadní komponenty.. Rozhodně nás potěšila výborná funkčnost s prototypem nově připravované bluetooth sluchátkové sady, která je odpověď na volání především tourerů, kteří chtějí bluetooth stereo. Nová sluchátková sada s A2DP profilem nazvaná Interphone F4 je prostě paráda, zvuk je prvotřídní, možnosti díky multipoint podpoře jsou větší (např. upozornění na volání protistrany když zrovna poslouchám stream z přehrávače) ale je to přece jen dražší zařízení, sluchátka jsou větší, instalace bude složitější a řekl bych, že to je řešení tak pro 20% uživatelů. Ostatním bude stále vyhovovat víc to, co se prodává už nyní.

Akce Garmin po výstavě

Dnes jsme se dohodli s distributorem Garmin na několika akčních nabídkách. Najdete je již v ceníku tady. Protože prakticky okamžitě začaly chodit dotazy po ICQ, odpovím podrobněji takto v blogu a nemusím to psát pořád dokola..
V principu se jedná o speciální nabídky na tři přístroje - Nuvi 550, Zumo 550 a GPSMAP 278C.
V normální ceně platné od 16. 3. 2009 je ale do 3. dubna 2009 namísto mapy Topo2 bezplatně licence lepší mapy Topo2PRO, která je běžně o 2000Kč dražší.
Druhá sada nabídek obsahuje původní konfiguraci (tedy s Topo2) ale za mnohem výhodnější cenu je k navigaci také bezplatná doživotní aktualizace evropské mapy CN (produkt se jmenuje NuMaps Lifetime). U naší akční sady Zumo 550 MAXI je příplatek za Lifetime jen 1000Kč, což je o 2/3 nižší cena, než normálně. U Nuvi je to levnější o 800Kč (jde také o jinou cenovou kategorii navigace) a u 278C je Lifetime levnější o 1300Kč. Podle nás to je výhodné, zejména u sady Zumo 550 MAXI není celkem co řešit. Mimochodem, pokud už máte Interphone (součást MAXI sady) koupený třeba na výstavě, odečteme vám z ceny MAXI sady 2000Kč, pochopitelně ale Interphone zakoupený v sadě můžete prodat kamarádům apod. Jestli ale nevíte co s ním a máte třeba Nolan přilbu s BT, tak počítejte s 2000Kč slevou.
Bohužel nejsme schopní kombinovat obě akční nabídky - tedy Topo2PRO "v ceně" a k tomu Lifetime s neuvěřitelně velkou slevou.
Ještě pár poznámek - cena 512MB Garmin karty (nutná pro 278C) je nyní nižší o skoro 1000Kč, vychází na 5136Kč.
Od pondělí budou k našim navigacím dodávané v ceně české mapy Topo2 (nebo v akci Topo2PRO) a nová mapa Atlas Czech v8, která nahrazuje už opravdu letitý Atlas v7. Nová mapa se zdá být výborná. Testujeme poslední beta verzi a vypadá bezvadně. A ještě novinka - v ceně bude i nový produkt Adresy CR v1. Jde o "slepou" mapu, která se dá zapnout současně s jakoukoliv jinou mapu ČR (vč. CN2009) a nedělá nic jiného, než že dokonale vyhledává sídla v ČR podle nově koupené databáze, kde je rejstřík všech domů s čísly popisnými i orientačními. Tohle je mapový produkt, který v ČR (i na Slovensku) opravdu chyběl a Garmin je první, kdo ho nabídne v té podobě, v jaké je aktuálně stav rejstříku sídel. Pokud adresu v této mapě najdete, můžete se na ní navigovat jakoukoliv jinou mapou, cíl je pochopitelně převen na souřadnice a je úplně jedno, která mapa vás na cílovou souřadnici dovede. Podstatné je, že budete přesně na místě a ne na druhém konci třeba několika kilometrové ulice.
Pochopitelně neustále vylepšujeme a doplňujeme našeho průvodce výběrem motocyklových navigací na našem webu, doplňujeme produktové stránky a informace...

středa 4. března 2009

GPSMAP 620

Dnes jsme dostali na testování z Garminu z USA novou navigaci GPSMAP 620. Displej je to nejlepší, co jsme kdy u mobilní navigace (s vyjímkou tablet PC) viděli. Naprosto fenomenální rychlost a kvalita. Bohužel režim pozemní navigace je hodně zjednodušený, je to prakticky takové nějaké Nuvi ale režim námořní, ten by se nám líbil - má to úplně všechno, co by bylo potřeba pro offroad navigaci. Bohužel v námořním režimu to nevidí pozemní mapy a bez nich to nepůjde. Uvidíme, co se s tím bude dát dělat. Byl by to krok do neznáma, pokud vím, tak zatím nikdo nezkoušel používat námořní funkce pro offroad ale skutečně tam je všechno, co si i ten nejnáročnější uživatel může představit.
Aktualizace z 20.3.2009: GPSMAP 620 jsou okamžitě k dodání. Dnes nám přišla první krabice určená na prodej! A okamžitě jsme jí prodali prvnímu zákazníkovi, který je shodou okolností z Modletic :) Doufám, že druhá nám zůstane, protože se na ní 2/3 našeho týmu skutečně těšíme. Zbývající 1/3 týmu má silniční motorku a není poloslepá, takže jí stačí Zumo 550 :)

čtvrtek 15. ledna 2009

Nový katalog 2009

Nový hlavní katalog Touratech s názvem "made for adventure" 2009 je v tisku. Víme co v něm bude a doufáme, že hlavně vy budete spokojení. Některé hlavní novinky jsme viděli v prototypech již před koncem roku a myslíme si, že řadu lidí překvapíme.
Katalog má letos více něž 1000 stran. Pochopitelně značná část s více než 4500 výrobků zůstává stále v nabídce už řadu let a také není důvod je měnit ale všichni čekají, co tam každý rok bude za novinky. Především najdete v katalogu nové motocykly - Yamaha XT660 Z Tenere, novou Hondu Transalp a nové KTM 690 Enduro. Poprvé dostává větší prostor i ostré enduro BMW G450X.
Hlavní novinkou je ovšem něco, co jsme nečekali a když nám to v Touratechu před koncem loňského roku viděli, byli jsme doslova v šoku. Nové hliníkové kufry ZEGA Pro. Jistě víte že Touratech vyrábí pro BMW systémové kufry na R1200GS Adventure. Prakticky všechny zajímavé konstrukční prvky těchkto kufrů jsou vymyšlené v Touratechu. Mezi asi nejzajímavější považujeme systém zamykání, který umožňuje snadné odepnutí celého víka (jako u tradičních kufrů Zega) a nebo otevření jako v pantech. Nové kufry Zega Pro disponují podobným systémem ale používají relativně levné kovové zámky, stejně jako dříve, které ale nevyžadují žádné vrtání. Konstrukce těchto uzávěrů je dokonalá. Kufry mají nový tvar - jsou oblé, naprosto oblé, mají ochranné plastové rohy, slider na spodní hraně a maličko větší kapacity - 31, 38 a 45l. Budou se vyrábět klasicky asymetrické kombinace a také systémové s výřezem na výfuk na konkrétní motorky, stejně jako dřív. Nově je ale v nabídce plně anodizovaná verze, to znamená že tvrdá elektrochemicky vytvořená vrstvička na povrchu kufru zabrání otěru a špinění věcí a pro ty zákazníky, kteří dbají na dokonalý vzhled, je to záruka stálobarevnosti vnějších ploch. Navíc díky novým rozměrům se do bočního kufru vejde helma. Úchyty na tašku nebo rolku na víku jsou v oblé části pod rovinou horní desky, takže se kufr dá využít jako pohodlné sedátko. Kufry jsou opět velice lehké a extrémně pevné. Myslíme si, že jejich výroba je ukázka možností moderní výroby a považujeme je za opravdovou špičku současného trhu hliníkových cestovních kufrů. Konstrukční detaily jsou nekompromisní, přesnost absolutní. Hlavní hliníkové desky jsou z osvědčeného 1.5mm tvrzeného duralu, zavírání do masivního kovového profilu se 100% vodotěsným a prachotěsným uzavřením. Naprosto nejdou porovnávat s žádným současným továrně nebo malosériově vyráběným kufrem na trhu, Touratech na konstrukci pracoval řadu měsíců a snažili se přijít s řešením, které je prostě absolutní. stěny kufrů jsou svařované stejně jako víka a dna a dno je ke korpusu nýtované pomocí pevnostních nýtů. Celé korpusy jsou kromě toho lepené pro zajištění dokonalé vodotěsnosti a každý kufr je testovaný na vodotěsnost. Všechny ochranné plastové prvky jsou snadno výměnné - např. po pádu. Další inovací jsou praktické prolisy na eventuální montáž výsuvných držadel, které se po použití stáhnou do prolisu a nebrání nijak upevnění dalších zavazadel na horním víku. Montáž se využívá stejná jako u kufrů Zega, osvědčený systém se stejnými rozměry nosičů. Novinkou je ale rozsáhlý systém příslušenoství, který umožňuje snadné výměny různých nosičů a úchytů na vnějších stěnách kufrů podle potřeby. Je snadné na jednu cestu upevnit například lékárnu a na jinou cestu nosič kanystru. Univerzální adaptér je velmi pevný a výměny jsou snadné. Na několika stránkách příslušenství kufrů Zega Pro najdete všechno, po čem by duše cestovatele mohla toužit. To ovšem neznamená, že by tradiční kufry Zega měly končit. Bylo rozhodnuto, že minimálně šest let bude výroba tradičních "dobrodružných" kufrů Zega pokračovat beze změny a pak se uvidí, pokud o ně bude zájem, možná i déle. Nové kufry jsou ale vyráběné průmyslově na stejné lince jako kufry pro BMW - tedy v továrně Touratech, nikoliv v malosériové dílně ve Švýcarsku. Díky tomu by cena kufrů Zega Pro měla být jen nepatrně vyšší než stávající kufry Zega. Nemáme ještě nové ceníky ale rozdíl ceny by měl být minimální. Myslíme si, že agresivní cena a moderní vzhled a maximální kvalita, technické řešení a praktičnost, budou hlavní důvody pro volbu těchto kufrů. Offroad cestovatelé, kteří si potrpí na tradiční styl mají možnost zvolit i klasické kufry Zega a především, řada zákazníků bude mít sady dvě - otlučenou na offroad a adventure výpravy a "hezkou" na silniční cestování. Díky využití stejných rámů a úchytů to není problém. Na dalších 996 stranách najdete řadu dalších novinek, některé očekávané a některé doslova překvapivé. Myslíme si, že stejně jako každý rok, teprve teď dostanou fanoušci dálkového cestování ten pravý dárek, který nesmí chybět na žádném nočním stolku opravdového offroad moto nadšence. Více informací o kufrech Zega a ZegaPro již najdete v produktové části našeho webu na tomto odkazu.
P. S. Pokud si rozkliknete větší obrázek titulní strany katalogu (doporučuji se shiftem aby se otevřel v novém okně, některé prohlížeče ztrácí z bloggeru zpětný odkaz), možná vás zaujme něco na F800GS, které je na fotografii. Ano, během letošního roku bychom měli přijít s naším oblíbeným překrytem kokpitu a plně stavitelným plexi Desierto 3 i pro F800GS a aby to bylo pro dálkové cestování kompletní, nabídneme velké nádrže, takže F800 nebo F650GS bude disponovat celkovou kapacitou 36l paliva. A to je podle našeho názoru dostatečné i na skutečně dálkové cesty!
Jen pro zajímavost, pro ČR jsme objednali 3500 katalogů, jako obvykle budou v angličtině, stejně jako vždy je budeme zasílat bezplatně poštou, budou k dispozici na březnové výstavě Motocykl (takže je nemusíte objednávat pokud se na výstavu chystáte) a všechny náklady spojené s dovozem a distribucí těch téměř 4t katalogů hradíme my. Velice nás mrzí, když se nám vrací zaslané katalogy nevyzvednuté nebo z neexistujících adres a proto prosíme, zkontrolujte si dvakrát vaší adresu, na kterou katalog chcete zaslat. Pokud máte jen malou schránku, kam se poměrně tlustá knížka nevejde, stává se že listonoši nechají zásilku ležet přede dveřmi a někdo jí sebere nebo vyhodí apod. Klidně si můžete nechat poslat balíček do zaměstnání nebo ke kamarádům, kde nebude s předáním problém. Je to lepší než čekat a pak být rozmrzelý, že zásilka nepřišla a přitom my jsme jí odeslali.
Nové katalogy budou dostupné začátkem února a objednávat je můžete na této stránce.

Jen pro zajímavost - továrna Touratech získala plnou certifikaci "natur-energie", to znamená že celá továrna je zásobovaná energií výhradně z obnovitelných zdrojů. V místě, kde Touratech sídlí, to nebylo snadné, vyžadovalo to docela značné změny v celé energetické koncepci továrny ale díky tomu vyprodukuje Touratech o obrovské množství CO2 méně a to podle majitelů firmy přispívá k lepšímu prostředí.

úterý 9. prosince 2008

Alternativní rámy na různé modely BMW


Od našeho subdodavatele z malosériové tovární výroby máme v nabídce docela zajímavé věci, které doplňují nabídku rámů i pro ty zákazníky, kteří hledali cenově výhodnější alternativy. Kvalita zpracování a materiály jsou velmi dobré ale například díky použití lakované oceli místo nerezu můžeme u některých věcí nabídnout opravdu zajímavější cenu.

Okamžitě skladem máme:

- držáky kufrů na F800/F650GS v černé barvě, (nejen) pro kufry Zega 35+41l nebo 29+35l za 5.255,-Kč
- padací rámy F800/F650GS (černá prášková barva, horní i spodní díl dohromady) za 5.236,- Kč
- ochranný špunt do kardanu všech modelů R1200.. za 714,-Kč
- držáky kufrů R1150GS a Adventure (stříbrné niklování) pro využití originál kufrů R1200GS Adventure ta 5.355,-Kč
- držáky kufrů F800GS pro využití originál kufrů R1200GS Adventure za 5.355,- Kč (viz foto)
Vše v omezených počtech ale okamžitě k dodání. Klubové slevy jsou možné ale platba je nutná v hotovosti. Ceny jsou včetně DPH. V případě nutnosti můžeme i poslat PPL na dobírku.



pátek 28. listopadu 2008

Po letech čekání možná přichází...

Dnes zveřejnil Garmin novou verzi firmware pro své univerzální (auto-moto-kolo-turistické-lodní) navigace Nuvi 550 "allroound". Tato aktualizace přináší zásadní změnu - firmware nyní obsahuje podporu pro rastrové mapy! Ano, vidíte správně - rastrové mapy, tedy mapy skenované z tištěných podkladů, kalibrované a dostupné pro určení pozice zejména v místech, kde neexistují vektorové mapy. Je to funkce, po které jsme volali léta a zdá se, že tento sen bude konečně skutečností.
Do dnešního dne nebyla na trhu plnohodnotná autonavigační GPS s podporou tak vektorových, tak rastrových map - s vyjímkou přístrojů založených na některé platformě PDA nebo smartphone. Brzy sice přijde na americký trh očekávaná navigace pro turisty - DeLorme PN-40, kterou už webshopy sice prodávají ale ještě se nedodává (na trhu se objevila stejná koncepce s názvem PN-20 ale v praxi byla nepoužitelná kvůli příliš pomalému procesoru). Tento přístroj je ale víceméně také zabalené PDA, které se ale ovládá jako plnohodnotná GPS navigace (t.j. velmi odlišně např. od přístrojů Magelan Triton nebo potažmo Mobile Mapper 6. Umožňuje zobrazit pozici a stopu na rastrových mapách i satelitních fotografiích, což je báječné. Bohužel displej je příšerně malý i na použití pro turistiku, pro naše účely je to doslova sebevražda. Navigace Nuvi 550 má poměrně velký displej s vyšší čitelností (kontrastem) na sluníčku než např. turisticky orientované přístroje řady Oregon, kde se mimochodem podpora rastrových map očekává každým dnem. Americké verze přístroje Oregon řady 400 existují i v námořní verzi, která od počátku podporuje rastrové pobřežní mapy USA. Je tedy logické, že budou následovat i přístroje určené na pozemní využití. Topografické rastrové mapy už Garmin má, z našich zdrojů víme o existenci SD karet (hotové produkty) s mapami např. národních parků ve Velké Británii (Ordnance Survey raster maps UK). Myslíme si, že to konečně vypadá nadějně a spolehlivý a robustní přístroj se snadným ovládání, čitelností na sluníčku, citlivým příjmačem a výběrem topografických i silničních map v rastrovém nebo vektorovém formátu je doslova na dosah ruky.

čtvrtek 20. listopadu 2008

DVD Mongolsko 2008 Filipa "Beby" Webera u nás v prodeji

Známý moto-cestovatel Filip "Beba" Weber nám dodal první várku svých téměř profesionálních DVD se zajímavou reportáží z cesty po Mongolsku, kterou absolvoval s kolegou Romanem v letošním roce. Byla to již jeho druhá cesta do tého země a tak se vydali tam, kam většina cestovatelů nejezdí - poušť Gobi, východní stepi a do tajgy na ruských hranicích. Na cestě byli 40 dnů a z celkové vzdálenosti 9000km najeli 5000km offroad - po pistách nebo čistým terénem. Jestli se zajímáte o dobrodružné cestování v zemi, kde se zastavil čas ale kde je zajímavá krajina a neprobádané oblasti, kde se jezdí podle starých ruských vojenských map a kde písečná bouře překvapí stejně rychle jako u nás přeháňka - musíte toto DVD mít. Výhodou je opravdu kvalitní zpracování, český komentář a krásné záběry.

DVD "Pouští, stepí, tajgou - Mongolsko 2008" máme v prodeji za 299Kč
TOURATECH-CZ
GPS: N49° 58.357' E14° 35.350' (N49° 58' 21.4" E14° 35' 21.0")
Modletice 129
25101 Říčany
tel.: 724 984 904, 602 100 677, 602 349 970
pevné linky: 272 942 086, 272 937 614
e-maily: touratech@touratech.cz, objednavky@touratech.cz
Pracovní doba: PO-PÁ 10:00 - 18:30h
Odkaz na mapě najdete zde


pondělí 8. září 2008

Backordery - aneb nedodané objednávky

Protože každou chvilku odpovídáme někomu na dotazy na dostupnost zboží, které je momentálně vyprodané na centrálním skladu, napadlo mě napsat takovou krátkou poznámku na toto téma. Téměř každý, kdo si něco někdy kupoval z nějakého katalogu doplňků na motorky, tak jistě slyšel o pojmu "backorder". Jde o princip výroby prakticky ve všech továrnách, kde se vyrábí motocyklové doplňky ve větších počtech než kusově. Je úplně jedno, jestli se jedná o doplňky na motocykly Yamaha nebo H-D vyráběné (a dodávané) z USA nebo doplňky pro BMW nebo KTM z Evropy či Austrálie. Drtivá většina výrobců má nějaký plán výroby, podle kterého vyrábí určité počty kusů ve výrobní sérii. Po jejich výrobě se dělá další věc a ten konkrétní výrobek se opět bude vyrábět někdy jindy. Kdy, to záleží na více okolnostech. V některých továrnách se vyrábí čistě na základě objednávek a čeká se na určité minimální počty. Jinde se výrobek zařadí do výrobního plánu při dosažení určité minimální skladové hodnoty. Od amerických dodavatelů je častější první případ. Pokud mezitím zboží na skladě dojde a ve výrobě je zařazené až někdy za čas nebo zatím není vůbec jasné, kdy se bude vyrábět (nebo dokonce při výrobě kooperuje více firem nebo subdodavatelů), je obvykle označeno stavem "backordered". To znamená že zboží není skladem okamžitě k dodání ani není vyřezeno z výroby. Okamžikem potvrzení termínu dodání se z backorderu stává normální objednávka ale většina výrobců, skladů a dodavatelů dodací termíny u "backorderů" nedokáže potvrdit (a pokud ano, tak velmi neurčitě - obvykle jde o informaci že zboží bude koncem 3. čtvrtletí apod). Nepříjemné je, že prodejci jsou pochopitelně v přímém kontaktu se zákazníky, kteří nedokáží pochopit, že se stává, že zboží není a nikdo neví, kdy opět bude. Protože se zabýváme mezinárodním obchodem distribučního typu už více než 17 let, zažili jsme tyto situace doslova tisíckrát - jako dodavatelé i jako zákazníci. Dříve to bylo typické pro technické doplňky, pamatujeme si například čekací dobu na "backordered" americké výfuky Supertrapp na Yamahu XV1600A, kde byl výrobek dodaný velkoobchodu po 13 měsíčním čekání! Poprvé nebo podruhé se člověk naštve, nechápe jak je možné že něco není okamžitě ale později pochopí, že takový je dnešní trh a že to je u všech výrobců prakticky stejné. Co je skladem, to se musí kupovat hned. Co není, nikdo nabeton nepotvrdí, kdy to bude. Zajímavé je, že se to týká i digitálních přístrojů, například GPS a jejich doplňků, které se vyrábí v milionových sériích. Nebo z úplně jiného soudku - stává se že jsou "backordered" třeba i běžné populární komponenty výpočetní techniky (disky, určité typy grafických adaptérů...) nebo i výrobky spotřební elektroniky. Zdá se to absurdní ale na jaře bylo "backordered" třeba i populární domácí kino nadnárodní společnosti, na které v té samé době běžela intenzivní reklamní kampaň.
Zkrátka a dobře, s backordery pracujeme neustále a snažíme se tyto situace eliminovat jediným možným způsobem - plánováním poptávky trhu a včasným předobjednáním na náš sklad. Bohužel tento způsob není vítaný dodavateli, protože to zkresluje reálné počty prodejů a výrobci nemají odhad o tom, co se skutečně prodalo a co si distributoři a prodejci objednávají pro sebe do zásob. Pokud se nepříznivě setkají negativní faktory - kupříkladu jeden prodejce objedná na sklad větší množtví, může se stát, že výrobce nemá v konkrétní době naplánovanou výrobu nějakého dílu a pokud zásoby dojdou na dalších dvaceti místech světa a subdodavatel (např. lakovna) má celozávodní dovolenou nebo není dostupný určitý důležitý komponent, je to velký problém. Zákazníci nás často bombardují dotazy, my voláme výrobci a jiným distributorům, jestli by se někde nesehnal jeden kousek navíc - ale skutečně je potřeba počítat i s takovými situacemi a zejména nespoléhat na náhodu že se těsně před dovolenou podaří někde sehnat úzkoprofilový žádaný výrobek, který je do distribuční sítě dodáván v menších sériích než je potřeba apod. Mrzí nás to ale jako prodejci jsme schopní prodávat jen to, co nám výrobci dodají. A ačkoliv je to k nevíře, tak jsou dodavatelé, kteří nejsou schopní vykrýt dodávku určitého zboží pro Evropu ani po roce od objednávky našeho distributora a stejná situace je ve všech jiných evropských zemích. Často si lidé myslí, že to je tím, že jde o dodávky do východoevropských zemí ale protože jsme opravdu v mnoha případech v úzkém styku s evropskými distributory nebo přímo výrobci, víme že to obvykle není ten důvod. Bohužel zákazníci nadávají nám a nás to mrzí ale opravdu bychom rádi prodávali a držíme skladem mnohem větší zásoby, než je obvyklé, abychom to kompenzovali ale i tak se tyto situace stávají a stávat budou. Byli bychom rádi, kdyby bylo vždy všechno ihned ale vypadá to spíš tak, že slovo "backorder" bude čím dál běžnější ve všech oborech ...

úterý 2. září 2008

Pozvánka na promítání a vyprávění o cestování po Mongolsku

Pozvánka cestovatele Filipa Webera:
Středa 24. září 2008 v 18 hod.

Na motorkách přes Rusko do MongolskaO své letošní a loňské cestě z Evropy do Asie vypráví Filip Weber
Místo konání: Ruské středisko vědy a kultury v Praze 6, Na Zátorce 16.

Malý trailer k chystanému DVD:http://www.bebaweb.cz/beba/mng_trailer_web.wmv

Doporučujeme!!!

čtvrtek 28. srpna 2008

Nový firmware Zumo - 4.40

Pokud používáte Zumo, doporučujeme updatovat (webupdaterem) na novou verzi 4.40, která konečně řeší otravnou chybu vyhledávání kompletní adresy z mapy nahrané na SD kartě. Pokud jste dříve nestahovali další update (druhý krok po fw), určitě tam budete mít na výběr aktualizaci GTMxx firmware (stáhněte jen pokud používáte TMC příjmač), GSM chipset (rozhodně stáhněte v každém případě) a aktualizaci BT na verzi 3.1, která řeší mimo jiné automatické (téměř okamžité) znovupřipojení odpojeného BT sluchátka v helmě (např. populární Interphone po vypnutí režimu interkom). Pokud si na aktualizace netroufnete, stavte se u nás a tohle vám uděláme na počkání. A pokud pořád nemáte rozchozené přenášení kontaktů telefonního seznamu do Zuma u nokií s operačním systémem Symbian, napravíme to také na počkání nahrátím malé utility do vašeho telefonu.

Aktualita dne - podívejte se na několik fotografií lehce až středně vylepšených motocyklů, které nám proběhly dílnou v posledních dnech. Nové výfuky Hexacone, tlumiče Ohlins, vyhřívaná a komfortní sedla, kufry... Zkrátka vše na dlouhé cesty.. Index galerie je zde, klikněte na fotografii nebo nadpis pro otevření galerie.

pátek 15. srpna 2008

Návštěva cestovatelů z Japonska


Tento týden jsme u nás měli návštěvu zajímavé partičky cestovatelů s velkým "C". Expedice "biodiesel adventure" u nás měla servisní zastávku na své cestě kolem světa v automobilu, poháněném bio naftou, kterou si sami vyrábí z použitého rostlinného oleje z restaurací. Aut poháněných filtrovaným a zahřívaným rostlinným olejem jezdí i u nás už docela hodně - není to nijak převratná technologie. Několik z nich jezdí i na různě vylepšený a čištěný olej z restaurací (např. náš známý Stanislav Miler je s takovým autem už několik měsíců na cestě do Číny a projel s ním v uplynulých letech řadu zemí včetně exotických destinací jako Jordánsko nebo Egypt). Japonská výprava je ale unikátní, protože nepoužívá olej jako palivo ale chemickou metodou z něj vyrábí skutečnou bionaftu, podobně jako v rafinériích. Vedoucí expedice a hlavní iniciátor celé akce (a také hlavní sponzor celého projektu) Shusei Yamada totiž vymyslel a navrhnul mobilní raktorovou jednotku, pomocí které je možné bionaftu vyrábět z filtrovaného použitého oleje s pomocí metylu a hydroxidu draselného. Vývoj této jednotky trval 10 měsíců a jde o laboratorní verzi, která se v současné prototypové podobě vejde do nákladního prostoru Landcruiseru 100 a to doslova na milimetr přesně. V principu výprava jede pouze na toto palivo, během své cesty do auta nenalili ani litr normálního fosilního paliva. Použitý olej z různých restaurací večer zdlouhavě filtrují (tím odstraní mechanické nečistoty typu sem tam spadlé hranolky, zeleniny, vajglů od cigaret apod). Je to příšerná práce, čím je olej více znečištěný, tím trvá filtrování přes papírové trychtýřové filtry déle. Přefiltrovaný olej se naleje do zásobníku v procesorové jednotce. Přimícháním metanolu a určitého malého množství hydroxidu draselného se ve zahřívaném vakuovém "tanku" nastartuje chemická reakce, jejímž výsledkem je po několika hodinách asi 40l surové bionafty a těžkých složek (zejména glycerinu). V ostředivce se odloučí glycerin od lehké nafty a ta se v dalším kroku vícenásobně čistí ve vynálezu Shusei Yamady - nanofiltrech. Jejich vývoj trval další dobu než vývoj celé procesorové jednotky a jsou klíčem k úspěchu. Trubicové filry jsou naplněné speciálním "pískem", který tvoří miniaturní kuličky, které v sobě mají miliony mikroskopických otvorů. Tento materiál má tu vlastnost, že dokáže na molekulární úrovni vázat glycerin ze surové nafty. Několikanásobným průchodem těmito filtry se palivo dokonale vyčistí a je připravené k natankování do nádrže jinak neupraveného landcruiseru. K tomu účelu si Shusei dokonce vyrobil i vlastní tankovací pistoli. Auto pak jede normálně na jejich vyrobené palivo a jediný rozdíl je, že při jízdě voní jako fritéza a je výrazně tižší. Odloučený glycerin obvykle věnují firmám nebo lidem, kteří vyrábí biodiesel průmyslově a glycerin prodávají pro chemickou produkci a Shusei právě zkouší i biologické odbourávání glycerinu pomocí speciálních bakterií. Znečištěné nanofiltry se properou metanolem a jsou opět připravené k provozu. Metanol i hydroxid draselný nepochází z neobnovitelných zdrojů (a metanol by teoreticky mohl být v budoucnu nahrazen etanolem rostlinného původu) a tak se skutečně tato cesta nepodílí na vyčerpávání světových zásob ropy.

Partička už projela Kanadu, USA, severní Afriku a řadu evropských zemí a od nás pokračuje přes Ukrajinu do Moskvy a pak dále do Irkutsku a do Vladivostoku. Celá cesta je plánovaná jako testovací, aby se ověřilo, jestli takto vyráběné palivo nemá negativní vlastnosti na životnost motoru. Shusei už s bionaftou absolvoval rallye Dakar předloni ale tam se pochopitelně životnost motoru měří trošku odlišně a proto tato náročná a dlouhá testovací jízda.

Mimochodem, Shusei je jeden z několika lidí, kteří se účastnili většiny ročníků závodu Paříž - Dakar. On se účastnil celkem 23x z celkového počtu 30 závodů, pravděpodobně jen jeden člověk má víc účastí (25x). Mnohokrát spal ve stanu se zakladatelem rallye T. Sabinem a byli dobří kamarádi a vůbec je Shusei (povoláním foto žurnalista) uznávanou osobností v oboru pouštních rallye. Dakaru se mimochodem 3x účastnil jako jezdec na motorce. Zajímavostí je, že byl i jako jezdec na prvním závodě přes Austrálii (cena Panasonicu pro ekologické vozy), který závod dokončil na světově prvním motocyklu poháněném bionaftou (dieselový generátor byl vestavěný do rámu Cagiva 650 a ten poháněl elektromotor s variátorem).

Tým Biodiesel Adventure byl u nás 4 dny a návštěvníkům neúnavně ukazovali postup výroby paliva i poslání jejich cesty, kterou mimochodem Shusei platí ze svých úspor, protože nesehnali žádné velké sponzory. Byli velmi rádi, že se vybavili palivem na podstatnou část cesty přes Ukrajinu a sehnali technické vybavení, které potřebovali. Pokud vás jejich expedice zaujala, podívejte se na jejich web http://www.biodieseladventure.com/ a během víkendu vyjde krátký článek i na webu http://www.motorkari.cz/ a v příštím čísle časopisu offroad.

středa 6. srpna 2008

Satelitní telefon Iridium k zapůjčení - IHNED

Kamarád nám nechal k zapůjčení satelitní telefon na síť Iridium. Cena je 5000Kč = kredit 310 minut volání, při poškození nebo ztrátě úhrada ceny přístroje (27600Kč). Je to tedy bez půjčovného, prostě jen za ten kredit, který je možno čerpat libovolně až do května 2009. Přístroj je Motorola, přesně stejný, jako jsme měli na Dakaru. Iridium funguje prakticky ve všech oblastech, kam se na motorce můžete podívat (nejen na motorce), jde z něj i na něj posílat něco jako SMS (odesílat to jde dokonce pomocí web formuláře) a zvládá i data i když relativně pomalu. Přístroj je tak trošku "military" vzhledu ale je odolný a docela jednoduchý na ovládání. Připomíná to asi mobil před 15 lety nebo tak nějak. Ale prostě to funguje všude. Pokud by byl zájem, stačí dát vědět, je to okamžitě k dispozici, zaplatíte zálohu na přístroj + ten kredit a dám vám PIN a instrukce. Po vrácení přístroje, dostanete zpátky zálohu.

čtvrtek 24. července 2008

Co je u nás nového - v polovině července

Předvším máme novou a dlouho očekávanou mapu Topo Czech 2.0. Profesionální (příplatková) verze je v měřítku 1:10000 a je to opravdu nádhera. Detaily, které jsme ve vektorové GPS ještě neviděli - skupinky balvanů, mokřiny, keřovitý porost, lesní průseky, skály... Prostě nádhera. Pochopitelně že i v této mapě jsou chyby a to hlavně v oblasti POI bodů (umístění kempů apod) ale je to obrovský skok kupředu. V přístrojích Gpsmap 278C, 276C i v Zumu funguje bezvadně, bohužel v 60Cxx a v eTrex je pomalá a řekl bych že téměř na hranici použitelnosti. Mluvím o PRO verzi s vysokým rozlišením detailů. Všichni uživatelé standardní Topo 1.2, kteří jí koupili nebo aktivovali v GPS po 1.4. 2008, budou mít upgrade na standardní verzi 2.0 bezplatně (čeká se na zprovoznění registračního portálu a informace o postupu upgrade), upgrade na profesionální 2.0PRO bude za 1990Kč bez ohledu na to, z jaké verze se upgraduje. Plná verze má stát 3.990Kč.

Kromě této víceméně technické informace bychom vás rádi pozvali na kvalitní kávu, kterou si u nás nyní můžete dát, protože společnosti AG Foods u nás nainstalovala skvělý stroj Sielaff Sielissimo, který připraví nejen čerstvě mleté espresso, ristretto nebo latté macchiatto ale také horkou čokoládu nebo bílou čokoládu. Kvalita surovin je prvotřídní, rozhodli jsme se používat tu nejlepší kávu (100% Arabica Carte Noire) a holandské čokolády a dávky jsou hodně silné. Stroj máme v pronájmu, téměř všechny verze nápojů stojí 20Kč, což při 8-10g dávkování (26g u čokolády) je na hranici režijní ceny. Každopádně pěnu na kávě dělá opravdu skvělou :)

A poslední informace - skladem jsou dlouho očekávané nerezové padáky na R1200GS a řada novinek z toho, co jsme měli objednané na ukázku - například nové carbon-titanové výfuky Remus Hexacone! Přijďte se podívat!

středa 16. července 2008

Několik poznámek k používání GPS Garmin Zumo

Protože je čas dovolených a cestování, může se hodit několik poznámek k používání populární GPS Garmin Zumo. Některé z těchto věcí vysvětlujeme i během našich školení, které pořádáme každý týden pro naše zákazníky a třeba by mohly pomoci i těm, kteří si koupili přístroj jinde a prodejce jim není schopný poradit...

Provádějte update firmware pomocí webupdateru a zejména v druhém kroku nabízené upgrade firmware chipsetů, zejména GPS chipset. Pokud třeba nemáte nahraný nový BT chipset a používáte přístroj Interphone, po ukončení relace "interkom", Zumo po určité době přestane hledat odpojenou sluchátkovou sadu a muselo se manuálně přidat. S novou aktualizací naskočí během několika vteřin automaticky. Tyto vylepšení má běžný uživatel k dispozici jen tehdy, když provádí kontrolu verzí pomocí Webupdateru, nejsou samostatně ke stažení z webu Garmin. Není asi dobré nahrát nejnovější verze čehokoliv den před dovolenou, přece jen se může stát, že je v novém firmware chyba a na cestách se bez přístupu k počítači těžko budete vracet ke starší verzi. Ale pokud je aktualizace již vyzkoušená a nebo máte možnost jí otestovat, je to asi lepší volba než jet s dva roky starým firmware. V případě pochybností klidně zavolejte, jak se ta která aktualizace chová v praxi a jaké jsou s ní zkušenosti.

Čas příjezdu do cíle - ve starších verzích firmware měla GPS samoučící funkci, takže během krátké doby zjistila reálné průměrné rychlosti uživatele pro daný typ vozidla a daný typ komunikace a podle toho alternovala vypočítaný čas příjezdu (ETA) z údajů tvůrce mapy. Zdá se, že nové verze tuto funkci ignorují a čas příjezdu je počítán čistě podle údajů o průměrných rychlostech v mapách. Dávejte si na to pozor při plánování odjezdů trajektů apod. Údaj o příjezdu je skutečně velmi přibližný a nepočítá se do něj čas plánovaných zastávek na čerpacích stanicích, jídlo a odpočinek. Před cestou si můžete vynulovat počítadla palubního počítače a podívat se na skutečnou průměrnou rychlost, jakou za celý den jedete. Takže i když dosahujete třeba průměr z jízdy 110km/h a máte dnes ujet 750km, tak při celkovém průměru 70km (kvůli častým zastávkám) nemůžete počítat že to zvládnete dřív než za 10-11h. Málokdo si uvědomuje, jak je zejména skupina pomalá a kolik času se zastávkami nabere.

V Alpách možná narazíte na nepříjemný fenomén, který se objevuje na všech moderních motocyklových GPS - některé úseky horských silnic a zejména průsmyky, jsou označené tvůrci mapových podkladů jako "sezónně uzavírané". To znamená že nejsou otevřené pořád, je tam jednosměrný režim nebo jsou otevřené jen v létě nebo jen do večera apod. Bohužel nikdo neví, jak nastavit dobu platnosti těchto omezení (a to ani v přístrojích, které mají možnost nastavení uživatelských preferencí výpočtu trasy přímo v přístroji). Jednou je nějaká silnice označená jako "sezónní" a třeba do začátku července bylo na některých průsmycích problém spočítat trasu automaticky přes vrchol průsmyku. Zumo navigovalo nahoru a pak zpátky a oklikou na druhou stranu, protože vrchol byl označen jako neprůjezdný. Typické místo tohoto typu je za tunýlkem na vrcholu Hochalpinestrasse na Grossglockneru, pokud chcete jet na Lienz. Pochopitelně že když to místo projedete, okamžitě se trasa přepočítá ale do té doby se zobrazuje nesmyslný údaj o vzdálenosti do cíle. Jedním řešením je umístit do problematického místa (na druhou stranu) několik průjezdních bodů (to obvykle pomůže) nebo v nejhorším případě přerušit trasu a nechat spočítat úsek na vrchol passu a pak druhou část z vrcholu dál, třeba o kilometr posunutý. Uživatelé hlásí že po 1. 7. se některé avizované problémy tohoto typu nevyskytly. Možná je to dané nastavením těch časů v mapách ale nevíme jak to ověřit.

Dalším "alpským" problémem je nastavení preferencí kudy se nemá trasa počítat. Jde o známé menu "objížďky" v nastavení navigace, které je na GPS dodávaných od nás přejmenované na "vyhni se...". Pokud tam máte zaškrtnutou volbu "obrat do protisměru" a poslední volbu "nezpevněné cesty", můžete v Alpách narazit na problém. Některé fantastické serpentinové úseky (typicky na Passo di Stelvia) jsou tak zatočené, že si navigace myslí, že tam musíte udělat otočku do protisměru a tak vás na daný úsek nebude navigovat! Navigace totiž nevidí silnici prostorově ale promítnutou na rovinu a když se na některé serpentiny s vracečkami podíváte, tak se může jevit, že se otáčíte téměř na místě a navigace tomu chce zabránit, protože jí přikazujete že se "nesmí otočit do protisměru". Totéž zákaz průjezdu šotolinou. Některé vrcholové pasáže menších passů (třeba tunýlky) jsou v mapách označené jako "nezpevněné cesty" a navigace vás tam nepovede, pokud máte tuto volbu zaškrtnutou.

Při ježdění také můžete narazit na problém rekalkulace (i s vypnutou volbou v menu navigace - recalculation) pokud se na některém slepém úseku vracíte stejnou cestou. Pokud jste měli na slepém konci průjezdní bod, pak to neudělá ale pokud jste se jen jeli projet třeba na slepou odbočku na vyhlídku na ledovec z vrcholku Hochalpinestrasse na Grossglockneru a vracíte se zpátky, navigace si myslí, že jste si rozmysleli cestu a přepočítá trasu, i když to nechcete. Ideální je v takovém případě na chvíli navigaci po trase vypnout a vrátit se k ní po návratu z projížďky nebo přidat průjezdní bod na místo otočky.

A na závěr nejčastější dotaz "po dovolených" - kde najdu celou projetou stopu (záznam kde jsem jezdil)? Zumo mi ukáže jen posledních pár dnů? Ano, Zumo ukáže a do MapSource natáhne z navigace jen posledních asi 1500km prošlé stopy. Celý záznam musíte najít ručně v navigaci připojené k počítači jako disk, je to ve složce GPX a podsložce Archive. Jednotlivé soubory jsou označené číslem od 1 do 10 a jdou přímo otevřít přetažením do MapSource, kde je snadné je spojit do jednoho záznamu nebo odmazat to, co nechcete apod.

Hezké ježdění přeje

Touratech-CZ

čtvrtek 10. července 2008

Co je nového začátkem července...

Akce Garmin "starý za nový" - tedy sleva na nákup nové GPS při odevzdání jakékoliv staré (i nefunkční) stále pokračuje až do vyprodání zásob určených na tuto akci u dovozce nebo do odvolání, které se očekává kolem poloviny července. Jestli se vám doma válí nepoužívaná stará GPS nebo i jen GPS modul k počítači, máte šanci si velmi výhodně pořídit třeba i jen pěknou moderní turistickou navigaci se slevou, kterou nemáte jinak šanci dostat.

TTAG: Tento týden (28.) by měly z výroby do centrálního skladu přijít dlouho očekávané díly, které byly dočasně mimo výrobu kvůli prioritě výroby dílů pro F800GS. Polovina objednávek například padacích rámů R1200GS bude vyřízena ještě do konce týdne (myšleno že budou přiřazené jednotlivým dovozcům, kteří je dovezou ve svých obvyklých zásilkách), většina objednávek Zega kufrů má být již skladem, rámy jsou ve výrobě a měly by jít dnes do laku ve vyšším počtu než jsou stávající objednávky. I přes tyto problémy je 95% výrobků z katalogu dostupných okamžitě.