úterý 12. listopadu 2013

Touratech na EICMA 2013 představil rallye koncept na bázi R1200GS LC

Touratech na EICMA 2013 představil BMW R1200GS v extrémní úpravě v rallye stylu

Radikální konverze patří k dlouholetým tradicím firmy Touratech. Stačí si vzpomenout například na extrémní přestavbu Nuda-X-Cross, F800GS v ostré enduro úpravě nebo legendární ORYX extreme postavený na bázi F650GS. A i český dovozce se může pochlubit radikální rallye konverzí na bázi R1150GSA a řadou dalších přestaveb R1150GS a GSA na ostré enduro využití. Zkrátka přestavby nás baví a jsou tradičním zdrojem zábavy i získávání cenných zkušeností.

Na letošním veletrhu EICMA v Miláně překvapil Touratech opravdu nečekanou konverzí nejnovějšího "vodníka" BMW R1200GS LC do sportovního rallye stylu. Prototyp byl navržený na základě speciálního požadavku spolumajitele firmy Jochena Schanze a demonstroval jak úzce spolupracují vývojáři touringové i offroad divize v rámci firmy. Jochen Schanz, který pracuje jako CEO v Touratechu prakticky od samého počátku, měl přání vylepšit R1200GS LC o podvozek, který bude výrazně lépe pracovat při jízdě v náročném terénu ve vysokých rychlostech - podvozek, který bude skvěle fungovat např. na afrických pistách s nekonečnými "valchami". A když se už dali do úprav podvozku, řekl si, že by bylo dobré stroj výrazně odlehčit, navrhnout jeho ergonomii pro ježdění ve stupačkách - a zkrátka udělat z něj motocykl, který bude koncepcí připomínat spíše rallye než cestovní enduro.

Typické komponenty používané na rallye motorkách jsou palubní počítače (tripmastery), odvíječe itineráře (roadbooky), snadno odmontovatelné kapotáže z lehkých kompozitů apod. Touratech stále patří mezi jednoho z největších dodavatelů továrně vyráběných rallye dílů - například pro Rallye Dakar dodává již řadu let odpružené držáky GPS používaných organizátory a ročně se jich přes organizaci ERTF prodají stovky. V minulosti byl Touratech mnohem těsněji spojován s velkými rallye podniky - včetně vlastní tovární účasti na Rallye Dakar ale každoročně sponzoruje některé týmy nebo individuální jezdce a dodává jim materiál a podporu. Motocykl, který nyní Touratech prezentoval na EICMA, byl také oslavou těchto sportovních úspěchů a připomínkou rallye historie spojené mimo jiné i s motocykly BMW.

Linie nového stroje navrhnul hlavní tovární designér Touratechu - Bart van den Bogaard a vlastní realizace probíhala ryze pomocí vlastních zdrojů - ve vývojové dílně Touratechu a dceřinné firmě TT3D v Nurnau v Bavorsku, která se zabývá mimo jiné výrobou přípravků a forem pro 3D modely. Kapotáže rallye přestavby byly vymodelované z průmyslové hlíny, stejně jako se navrhují modely nových motocyklů. Postupně byly z hliněných dílů zhotovené negativní formy, ve kterých byly vylaminované finální kompozitové díly, které bylo nutné opatřit finální povrchovou úpravou nekonečným tmelením, broušením a leštěním. Výsledkem je hotový 100% dokonalý prototyp, který může v případě potřeby sloužit jako vzor pro výrobu formy pro malosériovou výrobu prakticky z jakýchkoliv kompozitových materiálů. Rám, motor a kardanový pohon byly zachované z původního stroje ale šasi a kompletní kapotáže včetně kokpitu jsou zcela nové. Podsedlový rám je o sedm centimetrů zvýšený - čímž byla dosažená typická ergonomie a vzhled rallye motocyklu. Naprosto nová je také hliníková nádrž a přední část nesoucí kokpit. Do kokpitu se vejde jakákoliv sestava palubních přístrojů - od klasické sady zdvojených tripmasterů a roadbooku přes elektronické roadbooky až po 9" tablet, který byl prezentovaný právě na výstavě.

Základem této přestavby je ale podvozek a Touratech se rozhodl použít a na tomto speciálním stroji demonstrovat zcela nový elektrický podvozek řady Touratech Suspension - DDA. Podvozek tvoří patentované tlumiče s elektrodynamickou solenoidovou tryskou schopnou reagovat rychlostí potřebnou pro rychlou jízdu offroad. Nově byla ale prezentovaná technologie, kde je dvojice těchto tlumičů ovládaná přímo z řídící jednotky (s využitím všech čidel) palubního systému BMW. Nevyužívá se tedy separátní (nezávislé) řídící jednotky ACE ale přímo palubní systém BMW. Touratechu se povedlo napojit se na řídící systém BMW a využívat informace ze všech čidel stroje a využívat je pro nastavování dynamických tlumičů během jízdy. Jezdec může využívat všechny volby nastavení které nabízí palubní počítač BMW - může měnit zátěž a jednotlivé jízdní režimy ale namísto využití semi-aktivních tlumičů BMW velmi jednoduché konstrukce, se využívají v současnosti nejlepší elektrodynamické tlumiče na světě, které dokáží reagovat na změny výrazně rychleji, ve větším rozsahu a po delší dobu - což jsou vlastnosti, které by se od stroje s rallye koncepcí daly očekávat jako naprosto zásadní. Tlumiče jsou v produkční verzi - nejedná se o prototypy navržené pouze pro tento stroj a jedná se o systém "plug&travel" kde stačí odpojit stávající tlumiče BMW R1200GS LC, zapojit nové tlumiče Touratech Suspension DDA do stejných konektorů a bez jakýchkoliv dalších úprav či přeprogramování čehokoliv se může vyrazit na náročný offroad.
Ergonomii stroje pochopitelně doplňuje typické rallye sedlo se semišovou úpravou horního potahu. Motocykl je pochopitelně lehčí a vypadá mnohem sportovněji a během testování před výstavou naplňoval testovací jezdce doslova nadšením. Nicméně v tomto okamžiku Touratech neuvažuje o sériové výrobě - i když je tento stroj plně provozuschopný a všechny díly jsou navržené tak, aby je bylo možné vyrábět továrně. Touratech prozatím chce využívat tuto přestavbu pro svůj vývoj a testování budoucích výrobků.

Přehled dílů, které byly vyrobené speciálně pro tento prototyp:

- zadní rám
- nádrž
- boční kapotáže a překryt kokpitu
- rám kapotáže
- zadní kapotáž
- konverze řídítek
- sedlo
- výfuk AC Schnitzer
- držák SPZ
- držák tabletu iPad mini
- polepy

Přehled dílů ze sériové produkce, které byly použité na prototypu:

- řídítka WRP
- kryt motoru (šusplech) řady Expedition XL
- kryty rámu
- kryty kardanu
- relokační kit pro odvětrání kardanu
- kryty rukojetí GD
- přední a zadní tlumič řady Touratech Suspension DDA Plug & Travel
- kryt ventilových vík
- kryt chladiče
- rozšířené nerezové stupačky WORKS
- pneumatiky Metzeler Karoo 3


Zdroj: www.touratech.cz www.facebook.com/touratech.cz

Žádné komentáře: