Protože je čas dovolených a cestování, může se hodit několik poznámek k používání populární GPS Garmin Zumo. Některé z těchto věcí vysvětlujeme i během našich školení, které pořádáme každý týden pro naše zákazníky a třeba by mohly pomoci i těm, kteří si koupili přístroj jinde a prodejce jim není schopný poradit...
Provádějte update firmware pomocí webupdateru a zejména v druhém kroku nabízené upgrade firmware chipsetů, zejména GPS chipset. Pokud třeba nemáte nahraný nový BT chipset a používáte přístroj Interphone, po ukončení relace "interkom", Zumo po určité době přestane hledat odpojenou sluchátkovou sadu a muselo se manuálně přidat. S novou aktualizací naskočí během několika vteřin automaticky. Tyto vylepšení má běžný uživatel k dispozici jen tehdy, když provádí kontrolu verzí pomocí Webupdateru, nejsou samostatně ke stažení z webu Garmin. Není asi dobré nahrát nejnovější verze čehokoliv den před dovolenou, přece jen se může stát, že je v novém firmware chyba a na cestách se bez přístupu k počítači těžko budete vracet ke starší verzi. Ale pokud je aktualizace již vyzkoušená a nebo máte možnost jí otestovat, je to asi lepší volba než jet s dva roky starým firmware. V případě pochybností klidně zavolejte, jak se ta která aktualizace chová v praxi a jaké jsou s ní zkušenosti.
Čas příjezdu do cíle - ve starších verzích firmware měla GPS samoučící funkci, takže během krátké doby zjistila reálné průměrné rychlosti uživatele pro daný typ vozidla a daný typ komunikace a podle toho alternovala vypočítaný čas příjezdu (ETA) z údajů tvůrce mapy. Zdá se, že nové verze tuto funkci ignorují a čas příjezdu je počítán čistě podle údajů o průměrných rychlostech v mapách. Dávejte si na to pozor při plánování odjezdů trajektů apod. Údaj o příjezdu je skutečně velmi přibližný a nepočítá se do něj čas plánovaných zastávek na čerpacích stanicích, jídlo a odpočinek. Před cestou si můžete vynulovat počítadla palubního počítače a podívat se na skutečnou průměrnou rychlost, jakou za celý den jedete. Takže i když dosahujete třeba průměr z jízdy 110km/h a máte dnes ujet 750km, tak při celkovém průměru 70km (kvůli častým zastávkám) nemůžete počítat že to zvládnete dřív než za 10-11h. Málokdo si uvědomuje, jak je zejména skupina pomalá a kolik času se zastávkami nabere.
V Alpách možná narazíte na nepříjemný fenomén, který se objevuje na všech moderních motocyklových GPS - některé úseky horských silnic a zejména průsmyky, jsou označené tvůrci mapových podkladů jako "sezónně uzavírané". To znamená že nejsou otevřené pořád, je tam jednosměrný režim nebo jsou otevřené jen v létě nebo jen do večera apod. Bohužel nikdo neví, jak nastavit dobu platnosti těchto omezení (a to ani v přístrojích, které mají možnost nastavení uživatelských preferencí výpočtu trasy přímo v přístroji). Jednou je nějaká silnice označená jako "sezónní" a třeba do začátku července bylo na některých průsmycích problém spočítat trasu automaticky přes vrchol průsmyku. Zumo navigovalo nahoru a pak zpátky a oklikou na druhou stranu, protože vrchol byl označen jako neprůjezdný. Typické místo tohoto typu je za tunýlkem na vrcholu Hochalpinestrasse na Grossglockneru, pokud chcete jet na Lienz. Pochopitelně že když to místo projedete, okamžitě se trasa přepočítá ale do té doby se zobrazuje nesmyslný údaj o vzdálenosti do cíle. Jedním řešením je umístit do problematického místa (na druhou stranu) několik průjezdních bodů (to obvykle pomůže) nebo v nejhorším případě přerušit trasu a nechat spočítat úsek na vrchol passu a pak druhou část z vrcholu dál, třeba o kilometr posunutý. Uživatelé hlásí že po 1. 7. se některé avizované problémy tohoto typu nevyskytly. Možná je to dané nastavením těch časů v mapách ale nevíme jak to ověřit.
Dalším "alpským" problémem je nastavení preferencí kudy se nemá trasa počítat. Jde o známé menu "objížďky" v nastavení navigace, které je na GPS dodávaných od nás přejmenované na "vyhni se...". Pokud tam máte zaškrtnutou volbu "obrat do protisměru" a poslední volbu "nezpevněné cesty", můžete v Alpách narazit na problém. Některé fantastické serpentinové úseky (typicky na Passo di Stelvia) jsou tak zatočené, že si navigace myslí, že tam musíte udělat otočku do protisměru a tak vás na daný úsek nebude navigovat! Navigace totiž nevidí silnici prostorově ale promítnutou na rovinu a když se na některé serpentiny s vracečkami podíváte, tak se může jevit, že se otáčíte téměř na místě a navigace tomu chce zabránit, protože jí přikazujete že se "nesmí otočit do protisměru". Totéž zákaz průjezdu šotolinou. Některé vrcholové pasáže menších passů (třeba tunýlky) jsou v mapách označené jako "nezpevněné cesty" a navigace vás tam nepovede, pokud máte tuto volbu zaškrtnutou.
Při ježdění také můžete narazit na problém rekalkulace (i s vypnutou volbou v menu navigace - recalculation) pokud se na některém slepém úseku vracíte stejnou cestou. Pokud jste měli na slepém konci průjezdní bod, pak to neudělá ale pokud jste se jen jeli projet třeba na slepou odbočku na vyhlídku na ledovec z vrcholku Hochalpinestrasse na Grossglockneru a vracíte se zpátky, navigace si myslí, že jste si rozmysleli cestu a přepočítá trasu, i když to nechcete. Ideální je v takovém případě na chvíli navigaci po trase vypnout a vrátit se k ní po návratu z projížďky nebo přidat průjezdní bod na místo otočky.
A na závěr nejčastější dotaz "po dovolených" - kde najdu celou projetou stopu (záznam kde jsem jezdil)? Zumo mi ukáže jen posledních pár dnů? Ano, Zumo ukáže a do MapSource natáhne z navigace jen posledních asi 1500km prošlé stopy. Celý záznam musíte najít ručně v navigaci připojené k počítači jako disk, je to ve složce GPX a podsložce Archive. Jednotlivé soubory jsou označené číslem od 1 do 10 a jdou přímo otevřít přetažením do MapSource, kde je snadné je spojit do jednoho záznamu nebo odmazat to, co nechcete apod.
Hezké ježdění přeje
Touratech-CZ
Žádné komentáře:
Okomentovat