pátek 15. srpna 2008

Návštěva cestovatelů z Japonska


Tento týden jsme u nás měli návštěvu zajímavé partičky cestovatelů s velkým "C". Expedice "biodiesel adventure" u nás měla servisní zastávku na své cestě kolem světa v automobilu, poháněném bio naftou, kterou si sami vyrábí z použitého rostlinného oleje z restaurací. Aut poháněných filtrovaným a zahřívaným rostlinným olejem jezdí i u nás už docela hodně - není to nijak převratná technologie. Několik z nich jezdí i na různě vylepšený a čištěný olej z restaurací (např. náš známý Stanislav Miler je s takovým autem už několik měsíců na cestě do Číny a projel s ním v uplynulých letech řadu zemí včetně exotických destinací jako Jordánsko nebo Egypt). Japonská výprava je ale unikátní, protože nepoužívá olej jako palivo ale chemickou metodou z něj vyrábí skutečnou bionaftu, podobně jako v rafinériích. Vedoucí expedice a hlavní iniciátor celé akce (a také hlavní sponzor celého projektu) Shusei Yamada totiž vymyslel a navrhnul mobilní raktorovou jednotku, pomocí které je možné bionaftu vyrábět z filtrovaného použitého oleje s pomocí metylu a hydroxidu draselného. Vývoj této jednotky trval 10 měsíců a jde o laboratorní verzi, která se v současné prototypové podobě vejde do nákladního prostoru Landcruiseru 100 a to doslova na milimetr přesně. V principu výprava jede pouze na toto palivo, během své cesty do auta nenalili ani litr normálního fosilního paliva. Použitý olej z různých restaurací večer zdlouhavě filtrují (tím odstraní mechanické nečistoty typu sem tam spadlé hranolky, zeleniny, vajglů od cigaret apod). Je to příšerná práce, čím je olej více znečištěný, tím trvá filtrování přes papírové trychtýřové filtry déle. Přefiltrovaný olej se naleje do zásobníku v procesorové jednotce. Přimícháním metanolu a určitého malého množství hydroxidu draselného se ve zahřívaném vakuovém "tanku" nastartuje chemická reakce, jejímž výsledkem je po několika hodinách asi 40l surové bionafty a těžkých složek (zejména glycerinu). V ostředivce se odloučí glycerin od lehké nafty a ta se v dalším kroku vícenásobně čistí ve vynálezu Shusei Yamady - nanofiltrech. Jejich vývoj trval další dobu než vývoj celé procesorové jednotky a jsou klíčem k úspěchu. Trubicové filry jsou naplněné speciálním "pískem", který tvoří miniaturní kuličky, které v sobě mají miliony mikroskopických otvorů. Tento materiál má tu vlastnost, že dokáže na molekulární úrovni vázat glycerin ze surové nafty. Několikanásobným průchodem těmito filtry se palivo dokonale vyčistí a je připravené k natankování do nádrže jinak neupraveného landcruiseru. K tomu účelu si Shusei dokonce vyrobil i vlastní tankovací pistoli. Auto pak jede normálně na jejich vyrobené palivo a jediný rozdíl je, že při jízdě voní jako fritéza a je výrazně tižší. Odloučený glycerin obvykle věnují firmám nebo lidem, kteří vyrábí biodiesel průmyslově a glycerin prodávají pro chemickou produkci a Shusei právě zkouší i biologické odbourávání glycerinu pomocí speciálních bakterií. Znečištěné nanofiltry se properou metanolem a jsou opět připravené k provozu. Metanol i hydroxid draselný nepochází z neobnovitelných zdrojů (a metanol by teoreticky mohl být v budoucnu nahrazen etanolem rostlinného původu) a tak se skutečně tato cesta nepodílí na vyčerpávání světových zásob ropy.

Partička už projela Kanadu, USA, severní Afriku a řadu evropských zemí a od nás pokračuje přes Ukrajinu do Moskvy a pak dále do Irkutsku a do Vladivostoku. Celá cesta je plánovaná jako testovací, aby se ověřilo, jestli takto vyráběné palivo nemá negativní vlastnosti na životnost motoru. Shusei už s bionaftou absolvoval rallye Dakar předloni ale tam se pochopitelně životnost motoru měří trošku odlišně a proto tato náročná a dlouhá testovací jízda.

Mimochodem, Shusei je jeden z několika lidí, kteří se účastnili většiny ročníků závodu Paříž - Dakar. On se účastnil celkem 23x z celkového počtu 30 závodů, pravděpodobně jen jeden člověk má víc účastí (25x). Mnohokrát spal ve stanu se zakladatelem rallye T. Sabinem a byli dobří kamarádi a vůbec je Shusei (povoláním foto žurnalista) uznávanou osobností v oboru pouštních rallye. Dakaru se mimochodem 3x účastnil jako jezdec na motorce. Zajímavostí je, že byl i jako jezdec na prvním závodě přes Austrálii (cena Panasonicu pro ekologické vozy), který závod dokončil na světově prvním motocyklu poháněném bionaftou (dieselový generátor byl vestavěný do rámu Cagiva 650 a ten poháněl elektromotor s variátorem).

Tým Biodiesel Adventure byl u nás 4 dny a návštěvníkům neúnavně ukazovali postup výroby paliva i poslání jejich cesty, kterou mimochodem Shusei platí ze svých úspor, protože nesehnali žádné velké sponzory. Byli velmi rádi, že se vybavili palivem na podstatnou část cesty přes Ukrajinu a sehnali technické vybavení, které potřebovali. Pokud vás jejich expedice zaujala, podívejte se na jejich web http://www.biodieseladventure.com/ a během víkendu vyjde krátký článek i na webu http://www.motorkari.cz/ a v příštím čísle časopisu offroad.

Žádné komentáře: