Protože řada z vás nečetla starší článek o držácích, který jsme vypublikovali před lety na našem webu a stále se noví a noví zákazníci ptají, co to je odpružení MvG a proč je potřeba silentbloky..., rozhodli jsme se vypublikovat aktualizovanou verzi tohoto článku, který se trošku obecně zabývá touto problematikou.
Touratech vyvíjí a vyrábí držáky pro GPS příjmače již od počátku devadesátých let. Za tu dobu si vydobyl obrovské renomé a každý držák je příkladem precizní práce s maximálně praktickým výsledkem - skvěle fungující, odolný a robustní výrobek, který vydrží obvykle víc, než zařízení, které upevňuje. Touratech držáky nejsou možná krásné ale jsou bezesporu praktické a v čím horších podmínkách se pohybujete, tím více jejich odolnost a spolehlivost oceníte. Právě z toho důvodu dodává Touratech držáky GPS a Iritracku např. pro všechny závodníky rallye Dakar, právě z toho důvodu tyto držáky používají i cestovatelé na adventure cestách kolem světa a není důvod, proč byste vašemu GPS příjmači neměli dopřát stejně kvalitní a osvědčené upevnění. Vůbec nezáleží na ceně přístroje, držáky Touratech mají ceny různé podle technické složitosti a v řadě případů je zákazníci používají na zařízení, jehož hodnota není o mnoho vyšší než cena vlastního držáku. Ale používají je v každých podmínkách, snáší otřesy v offroadu, jsou často úplně pokryté prachem a blátem ale spolehlivě slouží svému účelu. Důležité je, aby přístroj správně fungoval a není tak úplně podstatné, jestli stál 1500Kč a je z bazaru nebo je za 35000Kč a nedá se již tak snadno sehnat. Pokud jste v neznámém terénu a potřebujete aby fungoval, nezáleží na jeho ceně ale jen a jen na tom, aby splnil svou funkci v okamžiku, kdy ho budete nejvíc potřebovat. Pokud jste nikdy nebyli v situaci, kdy jste se na GPS museli 100% spolehnout (třeba při nějaké nouzové situaci na adventure cestě někde v africké poušti), tak to neznamená, že se do takové situace nemůžete někdy dostat a pokud v tom okamžiku hlavní napájecí drátek uvnitř těla GPS vibracemi upadne, máte velký problém. Držáky nejsou jen od toho, aby bylo možné navigaci namontovat do zorného pole tak, aby obsluha byla praktická a bezpečná, ale také proto, aby GPS byla na svém místě když se vrátíte od kasy na benzínové pumpě a aby se zbytečně neničila vibracemi při jízdě offroad (ovšem stav silniční sítě v ČR si často nezadá s podmínkami při jízdě po africké pistě).
Provedení a typy držáků
Touratech vyrábí dva základní typy držáků podle typu odpružení. Základní typ používá standardní “silentblok” z měkké pryže různého charakteru, průměru a délky (podle typu přístroje a zejména jeho váhy ale také podle konstrukce držáku a rozmístění sil). Druhý typ, který se vyrábí přibližně 7 let se jmenuje MvG a jedná se o prostorové silentbloky typu “multiplane”, které se používají běžně v leteckém průmyslu pro montáž přístrojových skupin do kokpitů. Tyto tlumicí jednotky jsou mimořádně účinné při odstranění vibrací převážně nižších frekvencí a dokáží prakticky zcela eliminovat vibrace bez ohledu na směr jejich šíření. Touratech neuvádí původ jejich tlumicích elementů (jsou mimořádně podobné výrobkům prestižní technologické firmy LORD) a ani jejich přesné specifikace ale obecně se dodávají v neuvěřitelně širokých škálách podle požadavků na tlumení určitého pásma vibrací a případně i s ochranou proti šokovým rázům (např. při pádu) apod. S vyjímkou aktivního tlumení se jedná o ten nejlepší tlumicí závěs, který v současnosti na trhu existuje pro dané účely. Jen pro zajímavost, tyto MvG elementy jsou vyráběné podle armádních specifikací a jsou k nim dostupné naprosto detailní testy průběhu vibrací. Podle zkoušek, které provádí Touratech s různými typy držáků, je možné účinně (>95) odstranit vibrace do +/- 25G, které byly naměřeny na různých enduro motocyklech během jízdy v terénu.
Držáky se standardním odpružením
Většina držáků na GPS přístroje vhodné (nebo využitelné) pro použití na motocyklech je k dispozici jak ve standardním provedení s gumovými silentbloky, tak s lepším (šetrnějším vůči přístroji) odpružením MvG pro neupravené přístroje a pro nejnáročnější offroad ježdění. Vzhledem k tomu, že některé přístroje jsou již od výrobce GPS vyráběné tak, aby vydržely přetížení resp. vibrace za provozu, není potřeba na tyto příjmače vyrábět MvG verzi držáků (např. řada GPSMAP 60Cxx). Naopak na některé přístroje nemá vůbec smysl dělat standardní odpružení, protože jejich použití na motocyklu je na hranici jejich technické odolnosti a jediné smysluplné řešení je to nejlepší, tedy MvG (typicky přístroje PDA, smartphone apod).
Standardní držáky jsou obvykle vyráběné v provedení se zámečkem ba bývají rozměrově menší než MvG varianty, které mají vždy větší základnu. Standardní držáky jsou vyráběné z duralu a nerezu a povrchová úprava je broušení a anodizace hliníkových ploch, což je elektrochemická metoda podobná eloxování s nejvyšší tvrdostí povrchu. Držáky jsou vyráběné v provedení pro motorky nebo kola a liší se tedy způsobem upevnění a případně absencí montážních dílů pro napájecí kabel (pokud to daný typ příjmače umožňuje). Na velké a těžké GPS se provedení na kolo nevyrábí ale ke každému držáku lze dokoupit univerzální díl pro montáž držáku přímo na řídítka kola, který lze výhodně využít i pro upevnění jiných přístrojů přímo bez držáku např. na řídítka Magura s větším průměrem.
Standardní držáky jsou obvykle vyráběné v provedení se zámečkem ba bývají rozměrově menší než MvG varianty, které mají vždy větší základnu. Standardní držáky jsou vyráběné z duralu a nerezu a povrchová úprava je broušení a anodizace hliníkových ploch, což je elektrochemická metoda podobná eloxování s nejvyšší tvrdostí povrchu. Držáky jsou vyráběné v provedení pro motorky nebo kola a liší se tedy způsobem upevnění a případně absencí montážních dílů pro napájecí kabel (pokud to daný typ příjmače umožňuje). Na velké a těžké GPS se provedení na kolo nevyrábí ale ke každému držáku lze dokoupit univerzální díl pro montáž držáku přímo na řídítka kola, který lze výhodně využít i pro upevnění jiných přístrojů přímo bez držáku např. na řídítka Magura s větším průměrem.
Držáky se dále dělí na typy s integrovaným zámkem (ochrana proti odcizení během krátké zastávky například při placení na čerpací stanici) a na nezamykací.
Podle povrchové úpravy nabízíme stříbrně anodizované (druh elektrochemické povrchové úpravy podobný eloxu v barvě broušeného kovu) a nově černě anodizované provedení.
Podle typu upevnění se dodávají typy určené pro použití na motocyklech (pokud to je možné, tak včetně řešení integrovaného napájení z palubní sítě) se standardně dodávaným upevňovacími sponami na tyčovinu průměru cca 10-12mm (hrazdičky a různé adaptéry) a typy na kolo, které jsou obvykle vybavené upevněním pomocí prostorového duralového držáku zajištěného šroubem s maticí přímo na řídítka. Typy na kolo nemají v dodávce řešení upevnění napájecího kabelu ani zámky a jsou navržené tak, aby byly maximálně lehké a pevné.
Většina držáků řeší upevnění bez využití jakýchkoliv sériových součástek ze sady dodávané výrobcem GPS ale v poslední době se z důvodu využívání komplikovaných napájecích jednotek často integruje část sériového napájecího modulu do držáku Touratech. Typickým příkladem je držák pro TomTom Rider nebo Garmin Zumo. V řadě dalších případů se ale využívají originální kabely dodávané výrobcem GPS, případně doplněné vlastní regulací (např. pro USB napájení je potřeba regulátor z 12V na 5V) apod.
Podle povrchové úpravy nabízíme stříbrně anodizované (druh elektrochemické povrchové úpravy podobný eloxu v barvě broušeného kovu) a nově černě anodizované provedení.
Podle typu upevnění se dodávají typy určené pro použití na motocyklech (pokud to je možné, tak včetně řešení integrovaného napájení z palubní sítě) se standardně dodávaným upevňovacími sponami na tyčovinu průměru cca 10-12mm (hrazdičky a různé adaptéry) a typy na kolo, které jsou obvykle vybavené upevněním pomocí prostorového duralového držáku zajištěného šroubem s maticí přímo na řídítka. Typy na kolo nemají v dodávce řešení upevnění napájecího kabelu ani zámky a jsou navržené tak, aby byly maximálně lehké a pevné.
Většina držáků řeší upevnění bez využití jakýchkoliv sériových součástek ze sady dodávané výrobcem GPS ale v poslední době se z důvodu využívání komplikovaných napájecích jednotek často integruje část sériového napájecího modulu do držáku Touratech. Typickým příkladem je držák pro TomTom Rider nebo Garmin Zumo. V řadě dalších případů se ale využívají originální kabely dodávané výrobcem GPS, případně doplněné vlastní regulací (např. pro USB napájení je potřeba regulátor z 12V na 5V) apod.
MvG držáky
Jak je napsáno v úvodu, tlumicí elementy MvG pocházejí z leteckého průmyslu a patří mezi nejlepší kompenzátory vibrací pro oblast elektroniky a palubních přístrojů obecně. Cena těchto prostorových tlumicích elementů je poměrně vysoká (ve srovnání s obyčejnými silentbloky) ale jejich vlastnosti cenu bohatě vyvážují. V principu jde o jedinou věc - zabránit poškození drahého (nebo důležitého) navigačního zařízení vibracemi, které zejména při jízdě po nezpevněném povrchu nebo s tvrším tlumením dosahují obrovských hodnot. Při zkouškách a měření na řídítkách a kokpitech motocyklů bylo určeno rozmezí frekvencí vibrací při různých jízdních režimech a podle zátěže (v kg) a směru působení sil (vliv tvaru držáku a upevnění) je podle určitého konstrukčního programu možné navrhovat držáky, které téměř dokonale odstraní vliv přetížení při vibracích stroje, kokpitu nebo řídítek na GPS příjmač. Větší amplitudy způsobují mírné pohyby celého držáku ale vliv na vlastní přístroj je možné omezit až z 95% a jsou i držáky, kde se vibrace podařilo odstranit na 98%. Stejně jako v letadlech dochází při určitých rezonančních kmitočtech k pohybům celého přístroje ale tím se také minimalizuje možnost poškození součástek, tištěných spojů nebo kabelových vedení v přístroji. Bohužel současné přístroje nejsou příliš lehké (např. typické motocyklové navigace jako GPSMAP 278C, Zumo nebo Tom Tom Rider) a vibracemi trpí mnohem více než lehké ruční přístroje, kde jsou setrvačné síly mnohem menší. Nicméně správně navržený držák účinně kompenzuje vliv otřesů bez ohledu na váhu přístroje. Velký vliv má i umístění na motocyklu (některé typy upevnění přímo násobí vliv vibrací).
MvG upevnění se používá již od roku 1999, kdy bylo poprvé použito při konstrukci odpružených panelů kokpitu a držáku GPS pro speciální stroje v rallye Dakar. V roce 2000 již všechny stroje na startu této rallye používaly držáky dodávané Touratechem pro ERTF a i v současné době jsou všechny soutěžní motocykly vybavené povinně tímto typem držáku, který se maximálně osvědčil i když dnes nese kromě velké a těžké GPS i podvěšený komunikační přístroj Iritrack. MvG řešení používají i jezdci v buginách a v automobilech a s vyjímkou aktivního systému kompenzací vibrací neexistuje zkrátka nic lepšího. Je potřeba jednou jet řadu hodin a dnů po “valše” na africké pistě a vidět za jízdy vypadávat dříve pevně utažené šrouby z konstrukce motocyklu, aby si člověk uvědomil, že při určitém typu jízdy je dokonalá ochrana proti vibracím alfa a omega, pokud má přístroj vydržet. Pokud se jedná o náročné projekty typu sólo cesta pustinou po řadu dnů, je fungující navigace absolutní nutností doslova pro přežití a je hazardem jet bez záložního přístroje ale v takové situaci bude jen málokdo z nás. Ovšem také jen málo lidí mohou vyhodit svůj příjmač po dovolené a koupit si nový, protože ten původní poškodily vibrace tak, že na něj již není spolehnutí, vypíná se nebo nečte datové karty apod.
Je potřeba upozornit, že to zdaleka neznamená, že při prvním použití GPS upevněné “natvrdo” bez odpružení musí nutně dojít k nějaké závadě. Obvykle ani plastové držáky nevykazují žádné problémy řadu týdnů. Ale bohužel v určitý okamžik bez varování prasknou a s nimi obvykle upadne i GPS a bohužel v mnoha případech například pod kola protijedoucího automobilu. Máme i zákazníky, kteří havarovali při pokusu zachytit upadávající přístroj GPS a způsobili si mnohem větší škodu, než kdyby přišli jen o navigaci. A každému je asi jasné, že je to minimálně nepříjemné, když během dovolené přestane GPS načítat karty (typický vliv vibrací v první fázi) a všechny pečlivě naplánované trasy a body třeba 2 týdenní cesty jsou k ničemu, což je jisté v momentu, kdy GPS přestane fungovat úplně (např. s odpadlou vnitřní kabeláží což je na cestách téměř neopravitelné). Máme mnoho případů, kdy došlo vlivem podcenění vibrací k poruše nebo k úplnému zničení přístroje, protože např. oprava prasklého tištěného spoje je obvykle stejně drahá jako nákup zcela nového zařízení. V případě PDA vše platí dvojnásob, protože jejich konstrukce je obvykle tak chatrná, jak je to jen možné (vlivem tlaku na snižování nákladů při výrobě). Pokud tedy používáte neupravený přístroj GPS nebo jezdíte častěji offroad, jednoznačně doporučujeme použít držák typu MvG.
Žádné komentáře:
Okomentovat