sobota 18. června 2011

Garmin Montana

O navigaci Garmin Montana se již několik týdnů ví většina podrobností z oficiálního tiskového představení. Na webech je možné najít i několik kvalitních recenzí prototypů. Přístroj se dá nejlépe přirovnat ke zvětšenému Oregonu - jde tedy o navigaci s dotykovým displejem bez ovládacích tlačítek. Máme možnost (a svolení výrobce) zveřejnit nějaké naprosto aktuální snímky obrazovky testovací verze, která je k dispozici testerům asi dva dny. Je velmi pravděpodobné, že finální podoba obrazovek bude taková, jak jí máte možnost vidět zde.
Protože Garmin začal původně ryze turistickou navigaci profilovat v marketingu i jako univerzální přístroj i pro motoristické aktivity (zejména ATV - tedy čtyřkolky), vypadá to, že bychom mohli mít v nabídce další zajímavý přístroj. Otázka ovšem je - máme tady konečně náhradu legendárního GPSMAP 278C? Podle všeho to tak úplně není. Montana nevychází z řady GPSMAP, nemá stejné možnosti (zejména opravdu nezávislé nastavení zobrazování mapových prvků jako GPSMAP, což je prakticky mapový plotter).
To je pro uživatele dobrá i špatná zpráva. Dobrá v tom, že ovládání je o poznání intuitivnější a snadnější i když se přístroj nepoužívá denně. Špatná proto, že uživatelé zvyklí na detailní zobrazení GPSMAP 278C (například) chtějí aby přístroj zobrazoval v určitém měřítku (zooomu) to, co si zvolí a zobrazoval to tak, jak si uživatel přeje - to znamená včetně velikosti písma popisek apod. U přístrojů z turistických řad bohužel dochází k tomu, že zobrazená mapa neobsahuje úplně všechno - popisky (třeba názvy míst), mapové POI i dohrané POI, uložené waypointy, cizí tracky atd.
Přístroje řady GPSMAP je možné nakonfigurovat tak, že v určitém měřítku není už mapa vůbec přehledná ale přístroj poslušně zobrazí to, co mu příkážete (i když těch údajů může být tolik, že na displeji není prakticky nic rozumného vidět). Nicméně máte tu možnost. U turistických dotykových přístrojů je zobrazení bohužel do značné míry filtrované a u navigací typu Zumo je filtrované doslova drasticky. Důvodem filtrace je (údajně) bezpečnost používání, protože nepřehledný displej znamená delší dobu pohledu = delší dobu kdy se uživatel věnuje navigaci místo aby sledoval kam jede. To je pravda ale třeba při navigaci v terénu jsou detaily potřeba a když je potřeba je zobrazit, tak člověk stráví hledáním zobrazení (třeba popisky nějaké vesnice nebo místa) víc času, než kdyby to tam bylo rovnou. Drtivá většina uživatelů GPSMAP považuje filtrované výstupy jiných navigací za obrovský kompromis a chtějí ty možnosti, které GPSMAP nabízí. Oregon a zdá se i Montana nejsou bohužel vyslyšením jejich proseb. Podle jiných informací je dalším důvodem i fakt, že procesor těchto přístrojů nestíhá všechny detaily ve všech vrstvách vykreslovat v reálném čase při rychlejší jízdě (např. na motorce) a proto se i výrobce bojí propagace využití na rychlejších strojích. Přece jen je rozdíl když pohybujete mapou při chůzi 5km/h a při jízdě 120km/h.
Nicméně následovníka GPSMAP 278C na 100% úrovni zatím v dohledné době nevidíme a Montana může vyplnit slepý prostor mezi malými turistickými přístroji (Oregon nebo 62CSx) a převážně silničními přístroji jako je Zumo 660. Na vývoji kovového držáku (s využitím aktivních "zad") se již (díkybohu) pracuje a podle našich informací nebude přístroj ani v "nedostupné" cenové kategorii, takže se na něj docela těšíme, nepřestáváme ale doufat že jednou uvidíme moderního následovníka legendární 278C, která stále nemá ekvivalentní náhradu. Fotogalerii snímků obrazovek a jedno malé srovnání velikosti Oregonu s Montanou najdete v této galerii.

4 komentáře:

Beemer řekl(a)...

Nevypada spatne,premyslim ze bych vymenil Oregona...Jak je u teto navigace vyreseno napajeni?V clanku pisete o drzaku s aktivnimi zady,znamena to ze Montanu zacvaknu do drzaku a hotovo?U Oregona je to napajeni hodne neprakticke.

Beemer řekl(a)...

Libi se me,hlavne ten vetsi screen,bluetooth me zas tolik netrapi,premyslim ze bych vymenil Oregona..Jak je u tehle navigace vyreseno napajeni?V clanku pisete o drzaku s aktivnimi zady,znamena to ze pristroj zacvaknu do drzaku a hotovo?U Oregona je to napajeni hrozne neprakticke.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Napájení je vyřešené dobře. Dájí se k tomu přikoupit aktivní "záda". Taková kolíbka. Je to vidět zde: https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=89575

Jinak to je napájené z AA baterek nebo přes USB jako Oregon.

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Podle mě je moc dobré, že to bude mít řazení do jízdních pruhů. To je zásadní rozdíl proti Oregonu apod. Nebudou tam sice náhledy odboček (JCV) ale řazení do pruhů stačí. Ještě aby změnili počet průjezdních bodů (testovací verze je hodně omezená ale to se změní do konce měsíce) a celkem by to šlo.