středa 1. října 2014

Nová ultra-lehká přilba Touratech Aventuro Carbon

INTERMOT 2014

Touratech představuje revoluční touringovou přilbu v ultralehkém karbonovém provedení AVENTURO CARBON

Ačkoliv je na trhu spousta přileb, překvapivě jen několik málo splňuje nároky cestovatelů z kategorie ADVENTURE. Některé takzvané "cestovní" enduro přilby jsou poměrně těžké, řada má problém s vysokou hladinou hluku a většina z nich nabízí jen jednu funkční konfiguraci. Touratech se rozhodl přijít na trh s přilbou, která nebude trpět těmito nedostatky a bude splňovat nejvyšší nároky na adventure cestování - bez omezení. Seznamte se s ultimátní přilbou pro dobrodružné cestovatele - Touratech Aventuro Carbon.

Začněme nejdříve s váhou. Když se pořádně podíváme na kategorii dálkového "adventure" cestování na motocyklech, tak to v praxi znamená spousty hodin v sedle nebo ve stupačkách. Těžká přilba zatěžuje krk a ramena a ve značné míře přispívá k únavě jezdce. Touratech použil pro výrobu pevný ale velmi lehký karbonový kompozit a vyrobil přilbu, která je jedna z nejlehčích v kategorii "dual sport" - tedy silniční touring i jízda offroad např. po nezpevněných cestách.

Přilba Aventuro byla navržena motocyklovými cestovateli a je to vidět ve všech funkčních detailech. Štítky většiny přileb mají tendenci zachytávat proud vzduchu a značně tím omezují rozsah pohybu, který může jezdec hlavou provádět za jízdy vyšší rychlostí. Jezdec proti tomu musí bojovat silou krčních svalů, které se zbytečně zatěžují i když si to jezdec možná ani během dne neuvědomuje. O to horší je to večer po jízdě. Přilba Aventuro je vybavena štítkem s velkými otvory pro volný průchod proudu vzduchu základnou štítku bez nepříjemného strhávání přilby do směru proudu. Tím se omezuje tlak na jezdcovu hlavu a krk, snižuje únava a zvyšuje jízdní komfort.
S některými populárními přilbami na trhu je téměř nemožné otočit hlavu do strany, protože proud vzduchu do štítku strhne okamžitě  hlavu prudce do strany. Řada cestovatelů si štítek z toho důvodu sundává. Ale štítek funguje výborně jako ochrana proti přímému slunci zejména při ranní a večerní jízdě "do slunce". Přilba Aventuro je z toho důvodu vybavená štítkem, který dokonce umožňuje prodloužení pomocí jednoduchého vytažení přední části štítku rukou. Přilba Aventuro byla navržená a testovaná tak, aby procházela proudem vzduchu s nejmenší mírou turbulencí a aerodynamického hluku.

Přilba Aventuro umožňuje snadnou konverzi mezi nejčastěji používanými typy přileb - silničně cestovní, dual sport a offroad - bez použití nářadí. Štítek je možné během několika okamžiků odmontovat a přilbu je možné provozovat jako čistě silniční model jen s plexi. Když je potom na pár dnů potřeba sluneční clona, její instalace je otázka vteřin. Stejně snadno jde sundat celé plexi a zaměnit ho za motokrosové brýle pro jízdu v prašném prostředí. Bez ohledu na to, v jakém terénu a po jakých cestách se jezdí - přilba Aventuro splňuje všechny nároky pro všechny podmínky - a s minimální hmotností a maximální mírou ochrany.

Další funkční vlastnosti:
- snadné otevírání a zavírání ventilačních otvorů (do přilby neprší a v horku dobře větrá)
- připraveno pro montáž komunikátoru, prostor na sluchátka je zaslepený a montáž je možná bez nutnosti cokoliv vyřezávat
- ergonomický systém výstelek s potahem z materiálu, který je možné prát v pračce
- konstrukce umožňuje nouzové vyjmutí lícnic pro bezpečné sundání přilby bez zatížení hlavy v případě havárie
- výstelka je vybraná po stranách pro použití klasických dioptrických nebo jiných brýlí
- navrženo pro použití s motokrosovými brýlemi a klasickým popruhem nebo s použitím bočních úchytů systému QuickStrap. Prostor bočnic je z vnější strany vytvarován pro snadnou montáž QuickStrap úchytu a velkro kolečka
- extra dlouhý popruh pod bradou umožňuje sundat přilbu z hlavy bez nutnosti rozebírat dvoukroužkovou (DD) sponu
- přilba překračuje bezpečností standardy stanovené DOT a CE normami

Hlavní výhody ve zkratce:
Variabilita:
- vzdušná pro použití offroad
- adaptabilní pro všechny situace a podmínky
- aerodynamická pro použití na silnici

Bezpečnost:
- ultra-pevná karbonová skořepina
- s přehledem splňuje normy ECE2205 a DOT
- systém vyjímatelných lícnic pro nouzové situace (ECRS - Emergency Cheek Remove System)
- velké zorné pole
- upevnění pomocí dvojitého D kroužku
- plexi připravené pro montáž PinLock systému (není součástí dodávky samotné přilby)

Komfort:
- nízká hmotnost
- ergonomicky tvarovaná výstelka
- velmi snadné používání za všech situací
- změna charakteru přilby bez použití nářadí
- chytře vyřešená efektivní ventilace
- potah výstelky z pratelného materiálu příjemného pokožce
- materiál výstelky s antiperspiračními a antialergickými vlastnostmi (využívá se vlákno CoolMax)

Vychytávky:
- integrovaný úchyt popruhu motokrosových brýlí na zadní straně
- příprava pro montáž interkomu
- držák akční kamery na horní straně skeletu
- držák doplňků

Jak jsme hledali dokonalost - cesta k chytré koncepci a inovativnímu designu univerzálně použitelné adventure přilby...

Stejně jako v případě motocyklu, i výbava jezdce musí splňovat veškeré jeho nároky na cestování - na cestě se mění nejen počasí nebo podnebí ale i samotný charakter cesty. Chvíli se jede po rychlých silnicích, chvíli po prašných cestách.. Proto je naše adventure přilba Aventuro tak multifunkční - podobně jako naše oblečení Companero.

Hlavní impuls pro vývoj naší vlastní přilby přišel od zakladatele firmy a zkušeného cestovatele Herberta Schwarze, který procestoval na motocyklech v uplynulých třiceti letech doslova celý svět. Celou dobu hledal ideální vybavení na své cesty - vždy se snažil najít věci, které by byly perfektní. A vždy si přál přilbu, která bude bez kompromisů pro cestování, kterému se nyní říká "adventure" - tedy dálkové jízdy s proměnným charakterem a v nejrůznějších podmínkách od čistého asfaltu až po blátivé hory nebo prašné africké pisty. Jeho přáním bylo vyvinout přilbu, která by nebyla kompromisní - nabízela maximální míru ochrany, absolutní bezpečnost za všech situací. A aby to byla přilba, u které si určí zákazník, jak jí chce používat - ne výrobce!

Výbava, kterou na cestách používáme, má hlavní vliv na to, jak se na cestě cítíme. Pro mnoho cestovatelů jsou vlastnosti jejich vybavení na cestách dané a i když by některé funkční vlastnosti mohly být lepší, tak s tím nemohou nic moc dělat. Pokud neexistuje nic lepšího, tak nemají ani jinou možnost. Herbert Schwarz je ale zakladatel firmy, která již čtvrt století vyrábí doplňky na dálkové cestování a na svých cestách po všech kontinentech se setkal se všemi myslitelnými podmínkami - od afrického horka přes chlad tibetských výšek až po deštivé podmínky jihoamerických džunglí. Herbert vždy zastává základní princip - vývoj nových výrobků na základě vlastních cestovatelských zkušeností a je totální perfekcionalista.

Když si přál vyvinout nekompromisní cestovatelskou přilbu, Touratech se spojil s návrhářským týmem, který se pyšní řadou ocenění Red Dot Award za návrhy přileb. A pochopitelně jsou z Evropy! Portugalský výrobce používá pokročilé výrobní technologie a vyrábí ve svých evropských provozech všechny komponenty přileb s vyjímkou plexi, které vyrábí subdodavatel s potřebnou certifikací.  Přilba Aventuro je vizuálně velmi povedená a zaujme na první pohled. Moderní design a lámané hrany - typické pro Touratech.
Aerodynamika byla dovedena k naprosté dokonalosti v dané kategorii. Herbert mohl veřejnosti představit výrobek, který splňuje nejvyšší nároky každého cestovatele - přilbu bez kompromisů. Přilby Aventuro budou dostupné od začátku roku 2015 v pěti verzích v evropských velikostech XS až XXL:

- Touratech Aventuro carbon CORE: přiznaný leskle lakovaný (čirý lak) karbon
- Touratech Aventuro carbon SKY: bílé lakování bez grafiky a bez pohledového karbonu
- Touratech Aventuro carbon COMPANERO: barevné lakování v kombinaci žluté/šedé/černé v kombinaci s plochami s pohledovým karbonem v čirém laku
- Touratech Aventuro carbon RALLYE: většina přilby v kombinaci bílé se žlutým lemováním a pruhy pohledového karbonu v čirém laku
- Touratech Aventuro carbon VISION: většina ploch v neonově žluté barvě s oblastmi z pohledového karbonu v čirém laku

Více informací: www.touratech.cz

-----------------------------------------










Několik neoficiálních poznámek "pod čarou":

Během uplynulých dnů jsme měli možnost detailně vyzkoušet a prozkoumat asi dvě desítky prototypů z předvýrobní série přileb Aventuro na distributorském setkání v Německu. Tady je několik postřehů, které nás napadly a které doplňují oficiální tiskové materiály.

- přilby Aventuro jsou na první pohled velmi atraktivní. Jsou zkrátka agresivně designované (a to i obyčejná bílá verze) a odlišují se na první pohled od všeho, co jsme kdy na trhu viděli. Touratech na designu spolupracoval s řadou odborníků a prvních pět barevných variant vypadá v reálu skutečně skvěle

- hmotnost pod 1300g je v této kategorii velmi solidní (polstrování je opravdu bohaté a srovnání např. s nově uvedenou enduro přilbou jednoho známého výrobce motocyklů je v tomto ohledu jednoznačné - úspora v rozsahu 100-200g podle velikosti skeletu)

- několik velikostí skeletu výrazně zlepšuje vzhled v případě hraničních velikostí. Výstelka a polstrování nemusí být v případě malých velikostí přehnané a helma nevypadá "přerostlá"

- v tomto okamžiku ještě není rozhodnuté, které doplňky budou součástí základní dodávky přilby ale k dispozici jsou perfektní měkké obaly na přilbu a samostatný obal na plexi (téměř jistě budou oba součástí dodávky), speciální doplněk pro horní část skeletu (do prostoru kde končí upevnění štítku) pro montáž akční kamery (téměř určitě bude součástí dodávky), výměnné díly bočnic v prostoru kam se montují úchyty a velkro systému QuickStrap (budou součástí dodávky), výměnné kovové (hliníkové) šrouby a montážní prvky doplňků (téměř jistě budou za příplatek), vyjímatelný polstr v přední části brady (pro vyšší vzdušnost), několik typů zatmavených plexi (samostatné výrobky)

- přilba je vybavená pěti ventilačními otvory, které je možné jednotlivě otevřít nebo zavřít stiskem ruky v rukavici

- ačkoliv přilba není nabízená jako "motokrosová", nabízí dostatečně pohodlnou vzdálenost od brady s takovou výměnou vzduchu, že není problém ani nejnáročnější enduro využití (testováno několika jezdci během letošní GS Trophy v Kanadě)

- cenová hladina se bude pohybovat mezi 500-600 EUR vč. DPH, což je v této třídě velmi slušná cena

- portugalský výrobce vyrábí tuto karbonovou přilbu výhradně pro Touratech, nebude v této verzi k dispozici z jiných prodejních kanálů. Výrobce přileb bude na některých trzích nabízet tvarově odpovídající přilbu z "obyčejných" materiálů s vlastními úpravami, které Touratech nepovažuje za dobré pro skutečné adventure použití (např. spouštěcí sluneční clona která nemá žádnou ochranu proti vnikání prachu a písku a při vysunutí v těchto podmínkách je téměř jisté její poškrábání a také zhoršuje usazení MX brýlí a zvyšuje hlučnost. Nicméně dohoda je taková, že ty výrobky jsou natolik odlišné (rozdíl hmotnosti 200g + hmotnost clony), že si nebudou konkurovat. Touratech sám neměl šanci prodat potřebné desítky tisíc přileb pro návrat investice do vývoje a výroby forem a certifikací a tímto způsobem získal špičkový výrobek z nejlepších materiálů, který bude prodávat sám.   

- přilbu jsme zkoušeli se všemi MX brýlemi, které byly během tohoto víkendu k dispozici (ProGrip, Scott, Oakley, Ariette) a hledí je naprosto dostatečné pro použití i s plnou velikostí brýlí

- demontáž štítku nebo plexi trvá jen několik sekund

- je to jediná přilba tohoto typu na trhu, která je přímo navržená pro použití s rychloupínacím systémem brýlí QuickStrap (prudce návykové)

- přilba je zkoušená pro silniční použití v rozsahu rychlostí do 200km/h a přes 9 měsíců testovaná v nejrůznějších enduro podmínkách v různých částech světa

- pohledový karbon znamená, že klad materiálu v kompozitu vypadá hezky - jednotlivé pruhy jsou slícované s osou přilby, nikde nejsou vidět překlady apod

- polstrování je vybavené reflexními prvky

- otvory na sluchátka komunikátoru jsou zakryté vyjímatelnými díly, které se odstraní a není problém ani montáž rozměrných moderních sluchátek se zlepšeným audiem

- přilba je navržená a testovaná s NeckBrace systémem

- plastové prvky poblíž okraje skeletu jsou z měkkého plastu

- přilba pochopitelně nebude sedět úplně všem lidem ale ze skupiny asi 70 lidí, kteří jí o víkendu mohli vyzkoušet, nebyl ani jeden, kdo by si nějak stěžoval. Většina lidí uváděla, že velikosti jsou mírně větší, takže namísto standardní velikosti XL potřebuje dotyčný L apod. Obrovské nadšení budila přilba u přítomných žen - ocenily zejména rozsah od XS velikosti, skvělé polstrování a upínání bez nutnosti úplně rozebírat D kroužky. Většina žen bude asi používat přilbu bez štítku a Touratech s tím počítá a design je navržený tak, aby přilba bez štítku vypadala naprosto "cestovně".
 
- na fotografiích prototypů předprodukční série není ještě rozšíření okrajů plexi v blízkosti středu, které usnadní uchopení plexi z horní (otevřené) polohy pouhou hranou ruky. Středový "háček" je totiž v horní poloze schovaný pod štítkem a nedá se pro zavření použít. Tento detail již byl zahrnutý do finální produkce.
 
- Touratech CZ objednal kompletní produkční řadu ve všech velikostech (tedy třicet typů) pro první možnou dodávku výrobní série (stejně jako asi třetina distributorů z různých zemí) a předobjednal dodávky pro rok 2015.

Další "neoficiální" fotografie z víkendového testování najdete na tomto odkazu..





-





Žádné komentáře: