středa 1. října 2014

Cartridge (patrony) předních vidlí Touratech Suspension Extreme KIT

Uzavřené tlumicí patrony (cartridge) pro přední vidle Touratech Suspension Extreme Kit
 
Tlumiče Touratech Suspension zaznamenaly za dvě sezóny od uvedení na trh značný úspěch. Prodeje v řádu 2500ks jsou nad očekávání dobré a jejich vlastnosti i úroveň podpory jsou na vynikající úrovni. Touratech letos prodává tlumiče ve více než 20-ti certifikovaných prodejních místech a o servis se letos stará 7 kvalifikovaných servisních center Touratech Suspension. Touratech uvedl podle plánu na trh i elektricky řízené tlumiče s průtokem oleje ovládaným tryskou řízenou elektrickým solenoidem ve vysoké frekvenci, které nyní přišly na trh i s řízením napojeným na standardní palubní systém BMW řady ESA (pro R1200GS i F800GS).
Jedna z důležitých součástí výrobního programu, která právě přichází na trh, jsou takzvané cartridge - neboli tlumicí patrony. Jedná se o sestavu funkčních dílů uvnitř těla předních vidlí. Velmi laicky řečeno - jde o to, co dělá z obyčejného kluzáku tlumič.

Sériové "vidle", tedy přední tlumiče na motocyklech jako je F800GS nepatří mezi nejlepší výrobky, které kdy spatřily světlo světa. Je na nich vidět, že byly vyrobené především tak, aby byly levné a jejich funkčnost je omezená, což zásadně ovlivňuje chování celého podvozku motocyklu a potažmo jeho využití. Touratech se rozhodl přijít na trh s vyzkoušeným řešením, které bude nabízet zásadní vylepšení funkčních vlastností předních tlumičů - zejména pro adventure cestování (tzv. enduro touring). Po více než ročním testování a úpravách máme v nabídce sadu, která splní nároky cestovatelů, kteří hledají zásadně lepší a stabilnější tlumiče s lepší citlivostí a odezvou na nerovnosti a maximální odolností.


Tlumicí patrony nových kitů Touratech Suspension používají takzvaný uzavřený systém. Jedná se víceméně o samostatné tlumiče, které jsou vložené v pouzdru přední vidle a tyto tlumiče nepotřebují ke své činnosti olej v prostoru kolem nich. Otevřený systém používá jeden olej pro mazání kluzáků vidlí i pro vlastní tlumení, v uzavřené patroně je náplň tlumičového oleje a jiná náplň mazacího oleje je z vnější strany patrony uvnitř těla vidlí. Tlumicí vlastnosti mazacího oleje jsou totiž horší a otevřené tlumiče trpí neduhy, které uzavřený systém odstraňuje - ovšem za trochu vyšší cenu a konstrukční obtíže. Nicméně pro nejvyšší nároky a namáhání bylo potřeba navrhnout tlumiče odpovídající konstrukce a systém s tlumičovým olejem uvnitř patrony je výrazně lepší. Celkově se v uzavřeném systému používá přesně dávkovaný objem tlumicího oleje a systém má výrazně lepší odezvu a je přesněji nastavitelný. Mazání kluzáku (u vidlí se jedna část zasouvá do druhé a ta posuvná část se jmenuje kluzák) zajišťuje náplň speciálního oleje Motorex z vnější strany patrony, která nepřijde do styku s olejem uvnitř tlumicí jednotky.

Součástí dodávky je tedy nejen samotná dvojice patron ale také potřebný mazací olej a nástroj pro montáž patron do pouzdra tlumičů. Z původních tlumičů se tak využívají jen ty vnější pouzdra a kluzáky s botkami pro montáž kola a brzdičů.
Tlumiče jsou z výroby nastaveny pro konkrétní motocykl pro touringové použití ale umožňují snadné nastavení pro i extrémní tlumicí frekvence při jízdě offroad. V případě změny zátěže je možné nastavit předpětí pružiny až o 20mm. Změna nastavení útlumu a komprese se provádí také z horního víčka tlumiče  v rozsahu dvaceti "kliků".
Tlumiče jsou vyráběné v řadě Extreme, to znamená, že jsou vybavené hydraulickým systémem progresivního dorazu při stlačení blízkého k maximálnímu zdvihu. Tento systém zabraňuje nárazu tlumiče na konci pracovní dráhy v případě, kdy se jede doslova nadoraz. Cartridge vybavené hydraulickým útlumem dorazu přispívají ke zvýšení bezpečnosti jezdce a současně umožňují využití možností motocyklu v maximálním rozsahu.
Tlumicí cartridge jsou určené pro motocykly, které jsou z výroby osazené tlumiči bez možnosti nastavení parametrů - v tomto okamžiku jsou ve výrobě sady pro všechny verze BMW F800GS a ještě na podzim přijdou sady pro Triumph Tiger 800XC a Tiger Explorer.
V plánu výroby jsou i snižovací sady (25-50mm snížení) pro jezdce, pro které je podvozek motocyklu příliš vysoký.
Stejně jako zadní nebo centrální tlumiče, jsou i patrony plně servisovatelné.

Co je součástí dodávky?
- 2x uzavřená cartridge s nastavením útlumu (jedna vidle) a komprese (druhá vidle) a předpětí pružiny (obě vidle) pomocí 18mm klíče
- nástroj na nastavení tlumení
- nástroj na zašroubování cartridge do pouzdra
- tlumiče jsou připravené k jízde, pružiny jsou již z výroby osazené do cartridge
- 1l oleje do vidlí Motorex
- podrobný instalační návod

Technické podrobnosti:
- 35mm tlumicí píst s pístnicí 10mm (větší průměry než většina konkurence na trhu) pro zajištění extrémní stability i při značné zátěži po dlouhou dobu
- uzavřený systém (separace tlumicího a mazacího oleje)
- separační "měchýř" známý např. ze špičkových tlumičů horských kol, který odděluje dusík od oleje v tlumicím systému. Tento systém má nejvyšší možnou odezvu s největší citlivostí. V principu je to podobný systém jako plovoucí oddělovací pístek u zadních tlumičů ale balonek namísto pevného pístu kompenzuje změny objemu při extrémní zátěži bez vlivu na funkčnost tlumiče
- jedna noha vidle má nastavitelnou kompresi v rozsahu 20 kliků stavicího šroubu, druhá má nastavitelný odskok ve stejném rozsahu. Nástroj pro snadné nastavení je součástí dodávky
- obě nohy mají možnost nastavení předpětí pružiny v rozsahu 12 kliků (20mm) pomocí běžného 18mm stranového klíče
- nastavení tlumení i předpětí se snadno provádí z horního víčka (není nutné manipulovat s opačnou stranou tlumiče)
- v nabídce jsou i sady s pružinou o stupeň tvrdší nebo o stupeň slabší (podle hmotnosti jezdce)
- systém je vybavený technologií hydraulického dorazu, takže nikdy nedojde k mechanickému nárazu na konci pracovní dráhy při maximálním zdvihu


Výhody:
- i v případě, kdy by tlumičový olej protékal guferem (např. při poškození gufera bahnem na kluzáku), zůstává zachovaná plná funkčnost tlumiče. Vytéct může jen mazací olej kluzáku ale ne tlumicí olej z cartridge. Patrona si vždy zachovává 100% tlumicí funkčnost a stabilizuje motocykl i v případě, kdy dojde k totální ztrátě mazacího oleje
- uzavřené patrony se snadno instalují
- není potřeba žádná modifikace vlastních vidlí - žádné vrtání nebo úpravy botek nebo brýlí. Je to absolutně "plug and play" systém. Od prvního okamžiku má zákazník k dispozici špičkový tlumič s nejlepší funkčností a prakticky zcela novou funkčnost celého motocyklu.
- cartridge v sadě jsou dodávané plně sestavené a připravené k jízdě
- speciální mazací olej pro kluzák vidlí je součástí dodávky
- cartridge mají certifikaci pro silniční použití ve všech evropských zemích

Více informací: www.touratech.cz

Žádné komentáře: