pondělí 15. června 2015

Sraz Touratech Travel Event 2015 v Niedereschachu a představení nových výrobků

O víkendu proběhl tradiční sraz Travel Event v německém Niedereschachu, který byl současně oslavami 25 let založení Touratechu a na letošek vyšlo zase finále německo-rakousko-švýcarského národního kola kvalifikací pro GS Trophy 2016. Tady je malá reportáž z této akce, na které byly také představené nové výrobky v nabídce Touratech.


Na akci jsme byli jsme s kolegou v sestavě s trojicí novinářů (Motocykl, Motoroute a Motorbike). Návštěvníků bylo hodně. Konkrétní číslo ještě nezveřejnili ale v neděli dopoledne hlásili překročení 15 tis. lidí. My jsme tam byli od pátečního poledne do neděle cca do 12h. V pátek na tiskovce představili pár nových výrobků a nějaké informace o historii Touratechu.

Pro některé novináře to bylo zajímavé a nové, tak jen pro ilustraci - firmu založili zakladatelé Herbert Schwarz a Jochen Schanz v roce 1990 (předtím už několik let vyráběli výrobky pro sebe a své kamarády ale ne jako oficiální firma). První výrobky byly tripmastery a 12V svítilny s akumulátorem. Tripmastery měly takový úspěch, že nově vzniklou firmu oslovilo KTM kvůli OEM spolupráci a Touratech je dodával pod značkou KTM pro vybrané modely motorek. Každopádně začátek firmy byl v obýváku Herberta Schwarze, kde na konferenčním stolku vyráběli první série...
Na fotce jsou zakladatelé firmy při výrobě svítilen Chala před 25 lety.
A zakladatelé firmy dnes na dalších fotkách.


Oba zakladatelé ve firmě stále pracují, normálně denně chodí do práce - Herbert má na starosti koncepci a směrování firmy, testuje nové výrobky a domlouvá spolupráci s partnery. Jochen má na starosti chod výroby a také vývoj. Touratech koupil poměrně velký pozemek prakticky přes ulici a příští rok touto dobou by měl mít postavenou novou halu, kde bude obchod, prodejna a kompletní sklad. Ve stávajících prostorách se rozšíří výroba a dojde k propojení dvou stávajících budov další halou.








Co se týká novinek, tak byly novinářům představené dvě hlavní novinky. Desierto4 pro BMW GS LC a Adventure LC a systémové kufry ZegaPro2.
Motorka osazená štítem Desierto4, novými kufry a dalšími drobnostmi vypadá takto:

Bude se dodávat s dvojicí štítů - vyšším pro cestování a nízkým pro ježdění offroad:

První štít Desierto byl představený v roce 1998 a opticky radikálně změnil vzhled motocyklu R1100GS. Španělský název evokuje pouště a to měli tvůrci na mysli - štít určený pro dálkové cestování "na kraj světa". Později bylo doplněné o verzi určenou na rallye s IMO tripmasterem. V roce 2002 bylo uvedené Desierto2 pro 1150GS a Herbert ho předtím otestoval na cestě do Tibetu k Mount Kailash, kde vznikl první cestopisný film z produkce Touratechu. DesiertoIII bylo logickým pokračováním pro R1200GS v roce 2005 a v roce 2009 následovalo DesiertoF pro F800GS. Takže po deseti letech od uvedení DesiertoIII na "moderní" GS přichází na trh verze určená pro "vodníky" - tentokrát v designu Barta van den Bogaarta, který na koncepci spolupracoval s designérem Davidem Robbem.
Vývoj prototypů měla na starost osvědčená dílna TT3D v Garmish-Partenkirchenu resp. v Murnau v Bavorsku (dceřinná společnost Touratechu) pod vedením Dirka Bendla, kde se dělaly i hliněné modely atd. Testovací prototypy zkoušelo několik jezdců v různých podmínkách a různých zemích světa a finální verze byla představena teď o víkendu. Desierto4 okamžitě zaujme typickým "zamračeným" vzhledem nad světly, který je typický a klínovými propojovacími partiemi mezi plexi a bočními plasty "zobáku" GS LC. Plexi samo o sobě je vyšší, strmější a využívá odtrhovou hranu v horní části pro zajištění perfektní ochrany proti větru bez turbulencí. Desierto využívá mechanismus zvedání plexi na LC, takže je možné nastavit sklon i výšku podle potřeby. A protože zákazníci chtěli speciálně nízkou variantu pro ježdění offroad (kde je šance poškození plexi např. pádem přes řídítka), tak se bude nabízet i tato ryze sportovní varianta. Obě plexi se budou dodávat v čiré i zatmavené verzi. Střední část Desierto4 bude také k dispozici samostatně - půjde kombinovat s originálním plexi R1200GS.


Nová sady "systémových" kufrů ZegaPro2 pro R1200GS LC je určená pro ty zákazníky, kterým vadí vzhled asymetrických kufrů, kde na straně výfuku je kufr menší a na druhé straně větší - aby byla zachovaná osová symetrie. Touratech dříve vyráběl "vykrojené" kufry Zega pro R1200GS a starší motorky a pro modely LC je vyráběl jen jako OEM pro BMW. Nyní máme k dispozici také vlastní kufry ZegaPro2 pro LC s vykrojením na výfuk. Kufry jsou umístěné blíže k motorce, takže celková šířka je také menší. Rámy jsou z nerez oceli (v černé i stříbrné verzi), kufry se vyrábí klasicky v provedení broušeného hliníku nebo stříbrně nebo černě anodizované. Kufry jsou již ve výrobě (viděli jsme v sobotu výrobu černých a v neděli stříbrných) a dostupnost by měla být během týdne.

Touratech dále představil dvě barevné varianty helmy Aventuro - v modrém a oranžovém designu.
Mimochodem ohledně přileb je situace taková, že letošní plán prodejů (tedy pro celý rok 2015) dosáhli před koncem března. S výrobcem se podařilo před týdnem dohodnout zvýšení výroby a ještě do konce měsíce budou vykryté backordery a předobjednávky na 90%. Nám tento týden přijde jedna z největších dodávek - už jsme jí viděli nachystanou v bednách. Doufáme, že přijde všechno, co nám chybí dodat pro zákazníky.










Co se týká srazu jako takového, tak jako tradičně bylo vstupné zdarma, ceny jídla a pití víc než příznivé (obří steak za 3EUR, pivo 2EUR apod). Koncepce byla podobná jako vloni - plocha kolem prodejny, podél skladu až k továrně a všechny přilehlé prostory byly výstavní, na parkovišti mezi továrnou a sklady byl kruhový "stan" s dvojicí obrovských promítacích pláten s kapacitou 5000 sedících diváků. Většina vystavovatelů (partnerů) přivezla luxusní kamiony - Suzuki, KTM, Ducati, Yamaha, BMW ale také Metzeler, Nolan... Ostatní měli klasické nůžkové stany apod. Představené motorky byly značky Honda, Triumph, Kawasaki, Aprilia, Suzuki, Beta, KTM, Ducati, BMW a Yamaha. S vyjímkou Triumphu a Kawasaki byly možné demo ride na celkem asi 70 motorkách, takže i v sobotu nebyl celkem problém se jet projet na 30 minut. Někteří průvodci dodržovali celkem striktně rychlostní limity, což znamenalo na projížďce totální nudu (bohužel mimo jiné BMW). Někteří průvodci to pojali jako závody mezi zákazníky a průvodcem (Ducati) k velké radosti některých účastníků (Čízák, Klobása z Motoroute) a někteří výrobci neměli průvodce vůbec a prostě vám dali motorku a jeďte si kam chcete (Honda..). Kromě těchto projížděk bylo možné vyzkoušet např. motorky vybavené elektrickými nebo jinými tlumiči Touratech Suspension (velký zájem ze strany novinářů) a dalších asi 25 demo motorek Touratech AG. V asi dvou desítkách dalších stánků byli zástupci různých moto-cestovek, enduro-výprav apod, kteří nabízeli organizované výlety prakticky do všech světadílů.
Hned na začátku stály dva stánky Touratech Suspension, kde vystavovali lidi z Tractive a Hyperpra a měli tam k vidění hezké věci - třeba jak vypadají servomotory v originál tlumičích RT po 15 tis. km apod...
Každý den od rána do večera běžely v jedné hale a na venkovních plochách různé workshopy (jak se zabalit na půlroční cestu, jak fotit na cestách...) a na hlavní promítací ploše na stěně továrny běžely různé prezentace a večer promítání cestovatelů a fotografů.

Večerní promítání v pátek a v sobotu sledovaly tisíce lidí. Odhad podle snímku z dronu byl 9 tisíc v pátek, v sobotu bylo mnohem víc narváno ale čísla nevím. Ozvučení, světla a přenosy z live kamery, kterými se natáčelo dění např. na finálových jízdách GS Trophy na asi 100m vzdáleném trialu řídil celý tým lidí v režii.
Např. ten přenos finále GS Trophy se točil na dvě pohyblivé a jednu statickou kameru, projekce v HD na hlavním plátně "v kině" živě z areálu za továrnou, režie přepínala záběry s prolínačkami - prostě jako kdyby šlo o nějaký koncert. Naproto profesionální produkce.


Lidi se v areálu docela přelívali - byly tam momenty, kdy bylo třeba i u stánků kde se čepovalo pivo docela málo lidí a za pět minut se tam nedalo protlačit. V jedné hale byl také výprodej (třeba tam byly jednodílný sedla na 1200GS za 80EUR kus - vypadaly nepoužitě, karbon-kevlarový enduro helmy Vemar za 100EUR apod. Spousta triček za snížené ceny, různé staré tankbagy, desítky starších kufrů atd. Tam bylo narváno pořád.






Samostatnou kapitolou jsou hosté a přednášející (prezentující)...
K tradičním cestovatelům/fotografům (např. Joe Pichler) letos přibyly dvě legendy Sjaak Lucassen (Yamaha R1 a 293.000km na cestě kolem světa). Měl stánek vedle BMW a dalo za ním zajít, vypít s ním pivo, pokecat, vyfotit se (i na té jeho motorce), nechat si podepsat plakát nebo fotky.. Naprosto pohodový člověk v tričku a žabkách, odpoledne už trošku pod vlivem, takže vtipnější. Rozhovor pro Motorbike byl myslím na hranici :)
Další vážený host akce byl z úplně jiné kategorie - starý pán, který chodil na srazu v košili a dlouhých kalhotách a naleštěných anglických polobotkách. Ted Simon - tohle jméno asi řekne něco jen lidem co znají GS z dob dávno minulých. Když mu bylo 40, objel svět na pětistovce Triumph Tiger (najel 103 tis. km) a když mu bylo 70, vyrazil na stejnou cestu na R80GS znova a zase najel 103. tis. km během 3 let. Teď je mu 84 ale běhal po srazu jako rybička, s každým se chtěl seznamovat a dávat do řeči a tak... Tenhle člověk prý inspiroval Ch. Boormana a Ewana McGregora k jejich první cestě Long Way Round. Každopádně legenda. Tady na fotce je s kolegou z Touratech Peru:


Tady je pár fotek Sjaaka.




Ubytování bylo tradičně - stanové městečko na loukách za vesnicí. Pro novináře a hosty zařídil Touratech rezervace hotelů ale v okruhu asi 30km nebyla jinak šance nic sehnat. Stanovací louka měla necelý kilometr na délku (čistá stanová plocha 650m) a 80-100m šířku. Procházka mezi stany byla zajímavá - kromě toho, že řada účastníků neočekává nájezd návštěvníků z východoevropských nebo jihoevropských zemí, tak je každý druhý stan otevřený, všude leží otevřené kufry, rozbalené vaření, oblečení na motorku a helmy. Každých asi 50m byly toitoiky. Tráva pochopitelně posekaná. Některé motorky v kempu byly úžasné (nakonec i některé kempery byly z kategorie snů). Čízákovo nostalgické oko začalo při asi desáté HP2 vlhnout a pak brečel a brečel... ;)

 
 




 


Po prohlídce kempu jsme byli trošku uchození, tak přišel čas na "nejlepší sport" - čili kafe a dort. Místní rodiny z Niedereschachu měly možnost dodat na sraz své cukrářské výtvory, kde se prodávaly za 1.50EUR za porci. Každou hodinu tam byly v nabídce desítky jiných domácích koláčů a dortů.. Lidi přicházeli na sraz a nesli "ten jejich koláč" aby ho tam na stánku učitelky z místní mateřské školky rozporcovaly a rozprodaly návštěvníkům. Kafe a čaj bylo neomezeně celé 3 dny za 5EUR (v ceně byl nekonečný půllitrový keramický hrnek Touratech). Takže kdo měl větší spotřebu kávy a čaje, mohl si za 5 eur pořídit hrnek a od rána do večera jen chodit doplňovat.

A k odpočinku sloužily strategicky umístěné terásky s lehátky



My jsme v sobotu odpoledne využili nabídku pro novináře a jeli jsme se na 4h projet po Schwarzwaldu na Touratech demo motorkách. Já jsem dostal 1190 Adventure a musím říct, že čtyřka do omezovače ve sportovním režimu na německé silničce mezi  vesnicemi byl hluboký zážitek, stejně jako vidět Čízáka na stejné motorce (jen s kufry) jak se spolujezdkyní (šéfredaktorka Motorbike) vyjíždí na hlavní po zadním apod.

Náš průvodce byl asi 60-ti letý pán na R-ku vodníkovi, který rozhodně nejezdil předpisově (220 mezi obcemi apod). Masakr. Jel s námi v partě ještě člověk z FIM na 1200GS a pak říkal, že nebylo místo, kde by se nám nedaly sebrat papíry na místě :) Nicméně ty silnice kde jsme jezdili využívají převážně motorkáři a i na těch širokých na šířku motorky byl dokonalý asfalt, za celé odpoledne jsme nenašli místo, kde by to sebeméně drnclo. Krajina pochopitelně jak v Alpách. Nádhera.

Takže stejně jako vloni - doporučuji zařadit tento sraz na váš seznam. Příjemná atmosféra, neomezené možnosti demo ride na spoustě nových motorek značek, které u nás demo ride vůbec nedělají, bezvadná organizace a letos dokonalé počasí...





Žádné komentáře: