úterý 19. listopadu 2013

Sedla Touratech - informace z veletrhu EICMA 2013

Prodyšná a současně vodoodolná sedla - patentované řešení Touratech Comfort Seats

Touratech dodává komfortní i sportovní sedla na celou řadu motocyklů již dlouhou dobu. V posledních letech byly do nabídky zařazené modely sedel, které využívají patentovanou technologii a materiály, které jsou prodyšné. Touratech ve spolupráci s dceřinnou firmou TT3D přichází s paletou sedel tohoto provedení pro mnohem větší počet motocyklů - a podařilo se mu zcela eliminovat závislost na dodávkách platforem ze strany výrobců motocyklů.

S prodyšností sedel je to podobné jako s motocyklovým oblečením - ideální je maximální prodyšnost při zachování odolnosti proti dešti. Tyto dvě vlastnosti jsou zásadní pro boj s horkem a vlhkostí. Ale i to nejprodyšnější oblečení může být nepříjemné a nekomfortní, pokud se teplo akumuluje v oblasti sedu. Mnoho měsíců testování na cestách v destinacích jako je Bolivie, Mexiko nebo různé africké země dokonale ukázaly, jak je důležitá prodyšnost pro zvýšení jízdního komfortu při cestování v horkém podnebí.

Ale i při ježdění v běžných středoevropských podmínkách je možné prodyšná sedla bezvýhrad doporučit - a i pro kratší výlety. Ještě nikdy nikdy neřekl, že by nějaké sedlo nemohlo být prodyšnější a o sedlech potažených různými materiály z prvovýroby to platí dvojnásob, protože ve většině případů dochází ke kombinaci nejen totálně neprodyšných a nekomfortních materiálů na potahu společně s nevhodným tvarem sedla jako takového a případně i s výplní, která je buď příliš tvrdá nebo naopak příliš měkká. Pro dálkové cestování pochopitelně má sedlo zásadní vliv na jízdní komfort - používají se ty nejlepší dostupné materiály, které splňují nejvyšší požadavky na každodenní použití po mnoho hodin - a po řadu dnů a týdnů po sobě. Jen to nejlepší je vhodné! Touratech při konstrukci sedel využívá speciální typy pěnové výplně v sedmi stupních tvrdosti (podle typu sedla a charakteru použití) ručně stříkané do přesné formy a tvarované tak, aby dokonale podepřela jezdce, rozložila jeho hmotnost a tlumila energii z desítek, stovek a tisíců malých i velkých nárazů, které by jinak končily například v zádech jezdce. Speciální pozornost se věnuje možnosti vzniku otlaků - a to po mnoha, opravdu mnoha kilometrech.

Patentovaná sedla Touratech se vyrábí specificky na konkrétní typ motocyklu. Plastová základnová deska vyráběná přímo ve firmě (resp. v menší továrně TT3D v Německu) doplňuje zmíněná základní výplň dané tvrdosti PUR pěny s otevřenými póry. Pod vnějším potahem je ještě vrstva speciálního materiálu s prostorovými vlákny, která tvoří vrstvu pro výměnu vzduchu nad a pod potahem sedla. Při použití potahu který je prodyšný (jde v principu o laminovanou membránu na odolné látce) se zalepenými švy (pomocí svařované pásky podobně jako při výrobě trilaminátového oblečení) a permanentní impregnací pomocí fluorocarbonu a teflonu, se získá sedlo, které je zcela odolné proti vodě ale přitom je velice prodyšné a umožňuje při každém stlačení vyměnit vzduch ve vrstvě pod potahem. Tím pádem se vodní páry transportují přes prodyšný potah do vrstvy tvořené prostorovým materiálem nad výplní sedla, která dokáže díky otevřeným pórům vodní páru absorvovat a vytlačovat jí po stranách v tunelu, který přirozeně tvoří mezivrstva prostorového materiálu. Špičková výměna vzduchu je ještě umocněná změnami jízdní polohy při přejezdu nerovností (efekt vzduchové pumpy), který dokáže spodní vrstvu ve vteřině naprosto vyfouknout do stran. ¨
 
Pochopitelně sériová sedla nenabízí vůbec žádnou výměnu vzduchu - už jen díky imitaci kůže neprodyšnou koženkou - což degraduje i to nejlepší a nejprodyšnější motocyklové oblečení na trhu v sedací oblasti, kde se jezdec zkrátka se sériovým sedlem potí. Mnoho dalších výrobců sice používá prodyšnější potahy ale ty bývají velmi často naprosto bez odolnosti proti vodě (což se v drtivé většině případů u továrních i tzv. přešívaných sedel řeší pomocí vrstvy igelitu, která jakoukoliv prodyšnost bezezbytku degraduje - aby se zabránilo nasáknutí vodou do výplně sedla (efekt houby). Prakticky žádný současný tovární výrobce nenabízí sedla s lepenými švy v prvovýrobě, která mají alespoň částečnou prodyšnost. Naše patentovaná sedla jsou nejprodyšnější sedla na současném motocyklovém trhu a jsou vyzkoušená a ověřená i při extrémních jízdách v podmínkách, kde jezdci dlouhodobě čelí teplotám nad 40°C.

Další výhodou je fakt, že sedla se vyrábí kompletně nová - nepřešívají se původní sedla, nemusí se dodávat originální sedlo zákazníků a měnit ho protiúčtem apod. Všechna komfortní prodyšná sedla Touratech se vyrábí ve standardní a zvýšené verzi. Pro některé modely motocyklů se nabízí jednodílná sedla sportovnějšícho typu, pro jiné také dvoudílná, kde sedlo spolujezdce je samostatným výrobkem.
 
Aktuální výrobní řada sedel Touratech:

BMW:
- R 1200 GS and Adventure (všechny modely na trhu)
- BMW R 850 / 100 / 1150 GS
- BMW F 800 GS / 700 GS / 650 GS (Twin)

KTM:
- 690 Enduro / R / SMC
- 1190 Adventure / R

Yamaha:
- XT 1200Z Super Ténéré
- Yamaha XT 660 Z Ténéré
- Yamaha FJR 1300 (od roku výroby 2006)

Suzuki:
- Suzuki DL 650 V-Strom (od 2012)

Honda:
- Honda Crosstourer

Kawasaki:
- Versys 1000
- Versys 650 (od 2010)

Triumph:
- Tiger 800 / XC
- Triumph Tiger Explorer
- Triumph Trophy

Suzuki:
- GSX 1250 FA
- Suzuki Bandit 1250 / Bandit 650 (od 2007) 

Ducati:
- Multistrada 1200 (od 2012)


www.touratech.cz
www.facebook.com/touratech.cz




2 komentáře:

Milan Olšiak řekl(a)...

Predpokladam, ze na 1100GS je to stejne jako na 1150GS..?

Tomas "TT" Kocanda řekl(a)...

Ano, 850, 1100 a 1150GS používají stejná sedla. Liší se jen 1150GS Adventure