úterý 19. listopadu 2013

Touratech - další informace z oblasti tlumičů z veletrhu EICMA 2013

Tlumiče řízení Touratech Suspension

Tlumiče řízení jsou dnes naprosto běžnou součástí na silničních motocyklech a téměř absolutní nutností na okruhových závodních motocyklech. Při závodním využití bývají nastavené progresivně - to znamená, že tlumič pracuje jen v případě, kdy na řídítka působí zvětšené síly - tedy v případě extrémních jízdních podmínek. Často používané rotační tlumiče na ostrých enduro motocyklech nebo rallye speciálech mají odlišnou konstrukci a funkčnost v rozsahu určitého úhlu od nulové polohy s manuálním ovládáním tlumicího efektu pomocí páčky dostupné z řídítek. V případě aktivace ale téměř znemožňují ovládání stroje v nízké rychlosti bez nutnosti vypnout tlumicí efekt touto páčkou, na což často nebývá čas a jezdec je tak ve větších problémech díky tlumiči, než kdyby ho vůbec neměl.
Touratech se snažil najít optimální cestu efektivního tlumiče, který pomůže zvýšit stabilitu motocyklu určeného především pro dálkového cestování - zejména při offroadových pasážích. Během testování na dvou motocyklech v průběhu letošního roku, našel Touratech ve spolupráci s OEM výrobcem (Hyperpro) řešení, které má vynikající výsledky - jízda a ovládání stroje je výrazně stabilnější, jezdec netrpí takovou únavou ani při dalších cestách a vlastní jízda je také bezpečnější.
 
"Zjistili jsme, že pro dálkové cestování a touring má větší smysl jít cestou lineárního tlumiče řízení", říká produktový manažer Jo Glaser, který se podílel na testování a návrhu parametrů tlumiče Touratech Suspension CSC. Lineární tlumič má trvalý efekt, který pomáhá jezdci ve všech rychlostech a podmínkách ale neznemožňuje řízení v téměř nulové rychlosti. Laborováním s různým nastavením tlumičů jsme dospěli k řešení, které je principem všech námi nabízených tlumičů řady Touratech Suspension CSC (Constant Safety Control) - tedy tlumicího účinku, který jde tak akorát rozpoznat bez zátěže předního kola. To znamená, že při odlehčení motocyklu není řízení téměř blokované, jako u jiných nebo jinak nastavených tlumičů zejména pro sportovní použití. Podle požadavků jezdce je možné tlumicí efekt nastavovat pomocí otočného kolečka se 24mi definovanými "kliky" - podle jízdního stylu a jízdních podmínek. Zejména velká endura naložená pro dálkové cesty, která se často provozují právě na těch nejhorších typech cest a silnic, využijí výhod tlumičů Touratech Suspension CSC, protože přesně pro tyto podmínky a tyto motocykly, byly naše tlumiče navržené.
 
Praktické zkušenosti s testováním na cestovních motocyklech BMW R1200GS a R1200GSA v sezóně 2013:
 
- bezproblémové zatáčení v maximálním úhlu s plně naloženým motocyklem v minimálních rychlostech
- minimalizace vlivu nepříjemných a únavných efektů způsobených např. obtékáním vzduchu nebo větrným pytlem za kamiony do řízení motocyklu
- prakticky zcela odstraněné nestability řízení způsobené podélnými nerovnostmi na silnicích ale i v terénu (koleje)
-  radikální zvýšení stability při jízdě na motocyklu s enduro obutím (enduro pneumatiky) při jízdě offroad nebo po písku
- zásadní snížení únavy během dlouhých cest díky zvýšené stabilitě řízení (jezdec během dne absolvuje menší počty nárazů do řízení, které jinak musí kompenzovat - i nevědomky)
 
Tlumiče řízení Touratech Suspension CSC jsou dodávané v kompletní sadě se vším potřebným pro montáž na konkrétní motocykl a jsou nastavené pro použití s řidičem do hmotnosti cca 100kg s plnou zátěží zavazadly.
 
Technické údaje:
Pro každou oblast se Touratech snaží najít nejlepšího partnera s velkými zkušenostmi. Pro vývoj tlumiče řízení byla vybraná firma Hyperpro, která je pro Touratech vyrábí podle našeho zadání a specifikací. Touratech po mnoha testech doporučuje pro oblast dálkového cestování použití lineárního typu tlumiče řízení s vysokým rozsahem nastavení tlumicího efektu. Tlumiče Touratech Suspension CSC byly vyvinuté přesně pro tyto požadavky. Tlumiče CSC jsou lineární tlumiče s konstantní tlumicí charakteristikou (bez progrese). Model tlumiče pro motocykly BMW R1200GS a Adventure má pracovní délku 75mm. Tlumiče jsou vyráběné z kvalitního leteckého duralu řady 7075 a obráběné na CNC strojích a jsou opatřené kvalitní povrchovou úpravou elektrochemickým způsobem. Tlumiče CSC maji široký rozsah nastavení a jsou vhodné jak pro jízdu po silnici, tak offroad. Tlumiče nabízí maximální bezpečnost, jsou vyvinuté speciálně pro tuto aplikaci (nejde o modifikované tlumiče určené např. na silničně cestovní motocykly) a mají rozsah nastavení s pevně definovanými 24 kliky. Tlumiče jsou dodávané s evropskou homologací pro silniční použití.
 
Touratech připravuje tlumiče řízení řady CSC pro tyto motocykly:
 
Značka
Model motocyklu
Modelové roky
BMW
F 800 S
06->
BMW
F 800 ST
07->
BMW
F 800 R
09->
BMW
R 1200 R
06->
BMW
R 1200 S (K29)
06-08
BMW
R 1200 RT (K26)
04-11
BMW
K 1200 GT (K41)
02-05
BMW
K 1200 LT (K76 99-03 / 04-08)
99-08
BMW
K 1200 RS (K13 97-00 / K41 01-05)
97-05
BMW
R 1100 GS
94-98
BMW
R 1150 GS / Adventure
99-05
BMW
R 1200 GS / Adventure
04-12
BMW
R 1200 GS
from 2013
KAWASAKI
VERSYS 650
07->
KAWASAKI
VERSYS 1000
12->
TRIUMPH
SPEED TRIPLE 1050
05-10
TRIUMPH
STREET TRIPLE 675 / R
07-12
 
 ****
Touratech Suspension - snižovací kityVšichni motocyklisté (a motocyklistky zejména), kteří přemýšleli o snížení svého vybraného motocyklu a nechtějí jít tak daleko jako vyměnit celý podvozek, mají nyní cenově přijatelnou alternativu, která funguje naprosto bezvadně - snižovací kity Touratech, vyráběné holandským specialistou Hyperpro. Sada na snižování obsahuje nové pružiny s progresivním účinkem a jinou pružinu zadního tlumiče. Výsledkem je nejen snížení motocyklu ale také zlepšení jeho vlastností při jízdě. Progresivní pružiny jsou skvělá volba pro řadu motocyklů - po výměně nabízí podvozek poměrně velké zlepšení odezvy na různé typy nerovností a větší bezpečnost v případě extrémní zátěže, kdy nastupuje nejvýrazněji progresivní účinek síly pružiny. Výměnou za laděnou sadu předních i zadní pružiny zůstává stroj správně vyvážený.
 
Snižovací sady se nabízí pro celou řadu motocyklů. Kromě toho, že se využívají originální tlumiče, je další výhodou zachování funkce centrálního stojanu a bočního stojánku. Pružiny jsou navržené tak, že se více stlačí pod váhou motocyklu když se motocykl sundá z centrálního stojanu. Výhody jsou celkem jasné - pokud není řidič nebo řidička schopná postavit se oběma nohama pořádně na povrch vozovky, nemůže mít nikdy jistotu při jízdě ani manipulaci se strojem v nízké rychlosti. Snižovací sada přispěje k většímu pocitu jistoty. Zlepšení manipulace, průjezdů zatáčkami i zkrácené brzdění přispějí k větší radosti z jízdy.
 
Dodávané verze:- BMW F800GS od roku 2013 - sada 048-5834 je pro snížení šasi o 20mm, sada 048-5835 pak o 35mm. Pružiny v sadě je možné využívat jak s tlumiči systému ESA, tak s klasickými.
 
Snižovací sady o 30mm: - BMW F 700 GS od roku 2013 (058-5838 – s nebo bez ESA)
- Triumph Tiger 800 XC od roku 2011 (420-5837)
- Triumph Tiger 800 (420-5834 )
- Honda Transalp od roku 2008 (040-7406)
 
Snižovací sady od 50mm: - Triumph Tiger 800 XC od roku 2011 (420-5836)
- BMW F 800 GS do roku 2012 (040-7402)
 
 
 
 
 
 

Žádné komentáře: