sobota 11. října 2014

Proč je důležité používat MX brýle na adventure cestách

Domluvili jsme se s kolegy z USA na využití části jejich nového článku o motokrosových brýlích pro adventure cestování, protože si myslíme, že zdaleka ne všichni tuzemští majitelé nových cestovních endur věcí o výhodách, které MX brýle nabízí a článek by pro ně mohl být užitečný.

 

PROČ MOTOKROSOVÉ BRÝLE?

Určitě všichni známe obrázek typického dobrodružného moto-cestovatele... Vysoký, svalnatý, trošku zarostlý jezdec. Stojí na naloženém velkoobjemovém "adventure" motocyklu, na kterém veze všechno, co na cestě potřebuje a záběr ho zachytil v nějakém úžasné krajině tisíce kilometrů od domova. V jeho otevřené enduro přilbě budou téměř jistě motokrosové brýle, které chrání jeho oči - které viděly krásy světa, které na svém motocyklu navštívil a poznal. I kdyby to všechno byl jen marketing, tak ty brýle jsou jedna z nejdůležitějších věcí, které si může opravdu dobrodružný jezdec na cestu vzít. A pokusíme se vysvětlit proč.
 
Přilby se sklápěcím plexi jsou bezpochyby tiché, mají lepší aerodynamiku a chrání celý obličej před nepřízní počasí ale to všechno je za cenu ztráty nejdůležitějších vlastností pro offroadového jezdce - nechrání oči před působením prachu a prach je velký nepřítel všech adventure cestovatelů. Možná je dobré poznamenat, že za adventure ježdění považujeme to, kde je nějaký významný podíl jízdy po cestách, které nejsou pokryté čistým asfaltem. Tedy prašné uválcované cesty typické pro země severní Afriky, víceméně polní cesty typické pro horské oblasti např. Albánie, kamenité pisty na kterých projede pár aut denně apod. Zkrátka cesty, na kterých se práší.
 
Přilba se sklápěcím plexi štítem je ideální pro dálkové přesuny na silnicích všeho druhu ale je absolutně nevhodná pro prašné podmínky a všechny situace, které vyžadují jízdu ve stupačkách. Velké motocykly nejdou prakticky ovládat vsedě - pokud jezdec chce ovládat motorku a ne naopak, je potřeba aby stál ve stupačkách, držel směr stroje koleny a jedině tak má šanci projet i poměrně náročné úseky plné jemného písku (feš-feš), zaprášené koleje, bahno nebo volný štěrk či kamení. Jízda po nezpevněné cestě vsedě je extrémně únavná oproti jízdě ve stupačkách. A při jízdě po nezpevněném (neasfaltovaném) povrchu jezdec také vydává víc energie, potřebuje tím víc vzduchu, čím jsou podmínky náročnější a čím víc vstupuje do hry i adrenalin.
 
Při použití přilby s vyklápěcím plexi (bez ohledu na to, jestli jde o čistě silniční přilbu integrálního typu nebo vyklápěčku nebo dnes populární přilbu enduro typu s vyklápěcím plexi) čelí jezdec dvěma problémům - potřebuje vzduch, protože rychleji dýchá a přísun vzduchu ventilačními otvory dimenzovanými na běžnou jízdu na silnici vůbec nestačí. Takže si více nebo méně pootevře plexi nebo dokonce v těžších podmínkách si úplně vyklopí celou přední část u vyklápěcí přilby. To jsme zažili opravdu tolikrát na různých výpravách, že naprosto přesně víme o čem mluvíme. V situaci, kdy je nejvíce ve stresu, kdy jede opravdu po povrchu, který klouže, kdy opravdu hrozí pád - má celý obličej nechráněný a naopak vyklopená "brada" přilby mu působí nepříjemně na krční svaly, což ještě zvyšuje únavu.
Mnohem horší je ale to, že jakmile otevře i nepatrně plexi, má nechráněné oči proti prachu - i kdyby měl obyčejné dioptrické nebo sluneční brýle. S vyklopeným plexi a slunečními brýlemi nebo spuštěnou vnitřní sluneční clonou se dá jet přejezd na silnici ale v prašných podmínkách je to k ničemu. Prach si dříve či později najde cestu do očí a bez vyjímky následuje zánět spojivek, který se dostaví obvykle hned ten samý den večer - zejména v prostředí, kde prach často obsahuje mikroskopické částečky výkalů zvířat nebo i lidí v zemích, kde je hygiena na nízké úrovni, na pláních za vesnicemi a městy se válí stovky tisíc igelitových tašek s odpadky a neexistuje kanalizace a vše se vyváží volně ven. Asi je rozdíl, když takhle člověk potřebuje dojet od silnice k rybníku po polní cestě dlouhé 2km ve srovnání s tím, když jede jako druhý nebo třetí za někým (za kým se logicky pekelně práší) po nezpevněné cestě od rána do večera a i ve většině vesnic a měst nemají asfaltované nebo dlážděné ulice. Tomu říkáme adventure cestování a je to naprosto běžné ve všech populárních oblastech nejen v zemích Severní Afriky, Balkánu, Středního Východu atd.
 
Motokrosové brýle už dávno nepoužívají jen motokrosaři a jezdci na ostých endurech. Dnes jsou standardní výbavou i při jízdě na horských kolech na populárních singletrack tratích, enduru a pochopitelně downhill sjezdech. V situaci, kdy jezdec vyvažuje tělem motorku na hranici pádu a do oka mu bolestivě vletí nějaká nečistota nebo zrnko prachu, obvykle následuje nekontrolovaná reakce těla, která obvykle končí pádem. A když už to jezdec ustojí, složitě si (většinou špinavou) rukou snaží řezavou bolest z oka odstranit, čímž způsobí ještě větší bolest a často zavlečení infekce. ¨
 
Motokrosové brýle tento problém prakticky 100% eliminují. Mají dostatečný rozměr na to, aby měl jezdec perefektní výhled v širokém úhlu. Čas od času totiž někdo z účastníků různých cestovatelských výprav nahradí motokrosové brýle nějakými malými, které jsou doplněné o molitany přiléhajícími k obličeji. Je to určitě lepší než sluneční brýle ale není to řešení, protože při zvýšeném pocení (a to je v těchto podmínkách téměř vždy) se výrazně mlží, jezdec má poměrně omezený výhled zejména do stran a pokud jsou to brýle se stranicemi (ne na gumu), tak nikdy nepřiléhají k obličeji tak, aby skutečně chránily proti prachu. ¨
 
Velké motokroskové brýle všech možných solidních značek dnes používají těsnicí vrstvu (která přiléhá přímo na obličej) z mikrovláken a teprve pod ní bývá vrstva molitanu. Kromě těch nejlevnějších modelů, kde se s molitanem stále můžeme setkat. Molitan na obličeji není dobrý kvůli tomu, že propouští stékající pot, který pak obvykle teče přímo do očí. A věřte že se při jízdě offroad (nebo prostě jen na jakémkoliv jiném povrchu než po asfaltu) jezdci potí mnohem víc než obvykle a to i v celkem chladných podmínkách. Mikrovláknová vrstva pot odvádí stranou od očí. Samotné sklíčko brýlí nemusí být čiré - dělají se desítky různých barevných variant včetně přechodových a samozatmavovacích. Každopádně sklíčko brýlí se mnohem snadněji čistí od prachu než velké plexi přilby a pokud se při čistění poškrábe, tak stojí zlomek ceny plexi v přilbě. Náhradní sklíčka do brýlí jsou malá a plochá, jezdec může mít v látkovém obalu několik různých typů přímo u sebe a během chvilky si může vyměnit poškrábané za nové nebo tmavé za čiré apod. Náhradní plexi přilby je rozměrné, těžko se balí tak, aby se nepoškodilo a při jízdě bez kufrů nebo velkých zavazadel není prakticky kam ho na motocykl dát.
 
Další zásadní věcí je skutečnost, že pokud brýle kryjí jen oči, tak jezdec nedýchá do stejného prostoru a plexi se prakticky nemlží. Většina výrobců kvalitních MX brýlí (MX = motokros) nabízí brýle ventilované nebo dokonce s řízením ventilace pomocí zavíracích otvorů chráněných filtry proti prachu. Ale i bez nich je mlžení při jízdě za normálních a vyšších teplot bez deště malé až nulové. Umístění sklíčka brýlí blíž k oku značně zlepšuje viditelnost i při silném zaprášení - prach blíže k oku není tak vidět a neomezuje výhled jako když je o kus dál na plexi přilby.
 
Výhody pro adventure ježdění jsou tedy jasné a je to podobné jako s enduro pneumatikami se špunty - mají svůj čas a místo. Jakmile opouštíte na dobrodružné cestě asfalt, tak plexi pryč a nasadit brýle. Doporučujeme všem, kdo to zatím nevyzkoušeli, aby motokrosovým brýlím dali šanci - cena kvalitních brýlí není moc vysoká a výhody, které nabízí jsou evidentní.
 
Možná potom ale také zjistíte, že zdaleka ne všichni výrobci přileb s plexi, které se tváří jako "enduro", vůbec umožňují použití motokrosových brýlí. U některých se obtížně plexi odmontovává, některé modely mají zase malý otvor do hledí, takže se do nich brýle nevejdou (a jediná šance je použít třeba dětské MX brýle) nebo mají malý prostor před obličejem, takže i když je přilba bez plexi, jezdec dýchá svůj vydýchaný vzduch, což dříve nebo později vede k problémům, únavě a vyčerpání z jízdy. Kvalitní přilba pro adventure cestování pochopitelně umožní snadnou a bleskovou výměnu plexi za brýle a dostatečný prostor před bradou pro přísun vzduchu i při jízdě offroad, kdy jezdec mnohem víc dýchá a potřebuje víc vzduchu. Místo klasického gumového řemínku jdou používat rychloupínací popruhy "QuickStrap" na které mají některé přilby rovnou úchytky.

V drtivé většina případů nebudete na adventure cestách potřebovat odtrhávací folie (určené na motokrosové závody) i když piny na jejich upevnění najdete dnes prakticky na všech brýlích. Vyberte si takové, které vám sedí, dobře se vejdou do přilby a uvidíte, že bez nich nebudete mimo silnice už nikdy jezdit. A pokud je poslední argument proti použití brýlí nepříjemný déšť "bodající" do nechráněné části obličeje během přejezdu, tak někteří výrobci brýlí nabízí plastové chrániče, které se připevní na prostor nosu nebo výrobci přileb dělají neoprenové chrániče, které se snadno upevní pod polstrování a vyplní celý otevřený prostor od brýlí až k přední části přilby - na příkladu je hlema Klim s instalovaným deflektorem z neoprénu. Tyto deflektory se dají (někdy) sehnat i samostatně a výrazně tím zvýší komfort v případě, kdy se jede na nějakou cestu pouze s otevřenou enduro přilbou.
 
Touratech CZ je připravený nabídnout vám nejen výběr osvědčených MX brýlí značek Ariete a Scott (včetně modelů určených pro nošení přes dioptrické brýle) a z vlastního prodeje také osvědčené modely ProGrip se světlocitlivým sklíčkem ale skladem vedeme také úchyty QuickStrap a od konce roku 2014 resp. začátku 2015 budeme mít v nabídce špičkové univerzální adventure přilby Aventuro, které jsou vhodné pro použití s MX brýlemi a současně nabízí možnost silničního využití s plexi (s nebo bez štítku). O přilbách jsme informovali podrobně v tomto článku.  
Naše stálá nabídka MX brýlí je zde na shopu (plus další modely přímo na prodejně), úchyty a náhradní díly QuickStrap systému najdete zde resp. také zde v českém shopu naší prodejny.
 
 
 
 
 

Žádné komentáře: