Současně s vývojem semi-aktivních tlumičů řady ACE, vyvíjel výrobce (TracTive) spolu s Touratechem řešení pro majitele motocyklů s ESA systémem - tedy F800GS a R1200GS. Aktivní tlumiče ACE a Plug-and-Travel nahrazují v prvním případě klasické tlumiče a v druhém případě semi-aktivní podvozek nových modelů BMW od roku výroby 2013. Řešení pro majitele velmi rozšířených tlumičů ESA jsme v nabídce zatím neměli. A to se právě teď změnilo.
Tlumiče Touratech Suspension ESA pro majitele motocyklů s ESA systémem
Výhodou řešení Touratech oproti originálu je především to, že zákazník získá špičkový podvozek nastavený na touringové použití, který je plně servisovatelný. V roce 2004 to byla senzace - BMW představilo první elektricky ovládaný podvozek na BMW motocyklu - ESA (Electronic Suspension Adjustment). V principu ESA umí nastavovat parametry tlumiče dálkově z řídítek - mačkáním tlačítka. Nicméně implementovaná verze BMW ESA systémů nastavovala nejdříve jen útlum. V roce 2009 byl představený inovovaný systém ESAII, který umožnil nastavit i předpětí pružiny a oba parametry se nastavovaly automaticky společně podle určitých preferencí výrobce. Změny nebylo možné provádět za jízdy ale jen když motocykl stál. Uvedený důvod byla bezpečnost. Prakticky to bylo proto, že použité motory nezvládaly změny provádět pod zátěží a mohlo by dojít k jejich zničení.
ESA byl jen první krok v logickém vývoji semi-aktivního podvozku - inteligentního systému, který používá senzory pro monitorování stavu motocyklu a charakteristiky terénu pro nastavení podvozku během jízdy v řádu milisekund. Jezdec pak má možnost nastavit si své vlastní předvolby podvozku a o ostatní se stará automatika.
Touratech přišel na trh se svým vlastním systémem ACE (Actively Controlled Electronic), který byl od počátku vyvíjený pro adventure touring. Systém umožňuje téměř plné manuální ovládání všech parametrů s možností aktivního ovládání tlumičů pomocí vlastní řídící jednotky s vestavěnými senzory (gyroskopy), takže tlumiče reagují aktivně na změny přetížení - např. vlivem brždění, akcelerace, přejíždění nerovností apod. Jezdec má možnost nastavit úroveň zásahů elektroniky do nastavení podvozku nebo si vše řídit ručně. Vlastní princip tlumiče využívá elektricky ovládanou (solenoid) trysku, která řídí průtok oleje tlumičem a mnohokrát za sekundu (10-50x) dokáže změnit průtok oleje podle aktuální potřeby. Jde v principu o to samé, jako kdyby několikrát za sekundu někdo vyměnil planžety a trysky v pístu klasického tlumiče.
Ovšem spousta majitelů BMW používá starší podvozky s ESA systémy a chtěli by využívat ovládací prvky ESA jejich motocyklu a vyměnit tlumiče za nové, protože ty staré není možné servisovat a i v případě rozřezání, výměny oleje a zavaření tlumiče nezíská člověk tlumič lepších vlastností, protože BMW v řadě ESA i ESAII nepoužívá zdaleka to nejlepší, co by bylo na trhu k dispozici ale to, co je nejvíce ekonomické pro výrobce. Zkrátka sériové tlumiče motocyklů BMW nejsou žádný zázrak a jsou vyráběné především tak, aby výroba nestála moc peněz. Bylo to i vidět na změnách výrobců v průběhu doby - některé tlumiče vyráběla značka WP, později přešla výroba k Sachs a dále ke značce Showa apod.
Řešení Touratech Suspension je vyvinuté a testované tak, aby splnilo nároky na všechny kategorie dálkového cestování - s jakýmkoliv nákladem zavazadel a na jakémkoliv typu cesty. Celý systém je také systém "plug-and-travel" - tedy zapoj a jeď, takže instalace je mimořádně jednoduchá. Nic se nemusí měnit, všechny ovladače na řídítkách zůstávají se stejnou funkčností - jen je použitý jiný systém. Jezdec si tady může nastavovat podvozek tak, jak byl zvyklý - všechno je identické s originálem. Pochopitelně ovládání BMW neumožňuje řízení tlumiče za jízdy, je potřeba zastavit, protože řídící jednotka neodešle signály pro tlumiče dokud je motocykl v pohybu. Co se ale změnilo je funkčnost vlastních tlumičů - ty jsou naprosto jiné a jinak nastavené. Je to nastavení speciálně navržené na dálkový touring - cestování po všech typech cest s jakýmkoliv nákladem a zátěží. Motocykly vybavené motorickým předpětím ESA (R1200GS) budou mít jako standard v dodávce hydraulický motor pro nastavení předpětí Touratech Suspension, který má sice potřebný výkon pro změny i během jízdy ale bezpečnostní omezení systému ESA to neumožňuje obejít. Musí se tedy vždy zastavit, aby se změna provedla. Motocykly s manuálním nastavením předpětí v ESA (F800GS) budou vybavené hydraulickým předpětím s ručním kolečkem. V případě že zákazník chce nejvyšší možný komfort, je možné pro tyto motocykly dodat také příplatkové řešení s elektricky ovládaným hydromotorem se sedmistupňovým nastavením z řídítek.
Tlumiče jsou určené pro majitele motocyklů BMW F800GS a R1200GS s ESA systémem, kteří chtějí lepší podvozek pro dálkové jízdy s velkým množstvím zavazadel, spolujezdcem apod. A také pro všechny, kdo mají původní tlumiče již s takovým počtem najetých kilometrů, že neplní základní tlumicí funkce. Součástí dodávky nových tlumičů jsou nejen jiné charakteristiky pružin ale celé touringové nastavení podvozku. A jak bylo již řečeno - tlumiče jsou "doživotní", protože jsou plně servisovatelné bez nutnosti cokoliv řezat a svařovat jako u původních neservisovatelných originálů.
V nabídce máme pochopitelně i řešení pro ty zákazníky, kteří nemají systém ESA s prvovýroby ale chtěli by na svých strojích využívat výhody elektronicky ovládaného podvozku. Pro ty má Touratech v nabídce systém ACE, který nabízí i další výhody oproti ovládání pomocí integrovaného tlačítka BMW ESA - například volně nastavitelné individuální parametry tlumičů (i za jízdy), dynamickou aktivní reakci na terén a dynamiku jízdy (gyroskopická řídící jednotka) a extrémně rychlou reakci.
Tlumiče ACE se nabízí ve dvou variantách (s dálkově ovládaným hydromotorem předpětí přední pružiny nebo bez něj) pro motocykly R1200GS a nově také pro R1150GS a Yamaha Super Tenere (pouze zadní tlumič do r.v. 2013).
Žádné komentáře:
Okomentovat