Elektronický bezpečnostní identifikační systém pro motocykly
Touratech CZ v létě 2015 začal označovat a registrovat motocykly v systému Datatag.
Datatag je v principu něco jako centrální registr (nejen) vozidel - jde použít prakticky na cokoliv, co se dá ukrást (typicky např. jízdní kola). Zásadní rozdíl proti běžné evidenci motorek a aut - zahrnující v současné době jenom VIN, SPZ, model a barvu - je v tom, že Datatag je neviditelný a pokrývá všechny klíčové díly, které stojí za ukradení a dají se zpeněžit. Ukradená motorká rozebraná na díly, a rozprodaná po součástech je dnes normální praxe a zloděj a jeho kumpáni, kteří díly rozprodávají jsou prakticky nepostižitelní, protože u součástí se nedá prokazatelně určit jejich původní majitel.
Motocykl označený technologií Datatag je na tom mnohem lépe, protože se každý jeho díl dá zpětně kdykoliv identifikovat, a zjistit jak informace o půvoedu motocyklu ze kterého pochází, tak i jeho majitele.
Datatag je bezpečnostní a identifikační systém pro motocykly a je na trhu od roku 1992 a již jím bylo označeno a ochráněno např. ve Velké Británii přes 500 000 motocyklů. Procento krádeží takto označených motocyklů je 10x nižší oproti době než byl použit systém Datatag. A protože je nyní označována převážná většina motocyklů, celkový počet krádeží prokazatelně klesá.
Datatag je v principu něco jako centrální registr (nejen) vozidel - jde použít prakticky na cokoliv, co se dá ukrást (typicky např. jízdní kola). Zásadní rozdíl proti běžné evidenci motorek a aut - zahrnující v současné době jenom VIN, SPZ, model a barvu - je v tom, že Datatag je neviditelný a pokrývá všechny klíčové díly, které stojí za ukradení a dají se zpeněžit. Ukradená motorká rozebraná na díly, a rozprodaná po součástech je dnes normální praxe a zloděj a jeho kumpáni, kteří díly rozprodávají jsou prakticky nepostižitelní, protože u součástí se nedá prokazatelně určit jejich původní majitel.
Motocykl označený technologií Datatag je na tom mnohem lépe, protože se každý jeho díl dá zpětně kdykoliv identifikovat, a zjistit jak informace o půvoedu motocyklu ze kterého pochází, tak i jeho majitele.
Datatag je bezpečnostní a identifikační systém pro motocykly a je na trhu od roku 1992 a již jím bylo označeno a ochráněno např. ve Velké Británii přes 500 000 motocyklů. Procento krádeží takto označených motocyklů je 10x nižší oproti době než byl použit systém Datatag. A protože je nyní označována převážná většina motocyklů, celkový počet krádeží prokazatelně klesá.
Vedle elektronických transpondérů, které poskytují elektronický „kód“, na hlavních komponentech, systém také využívá neviditelný chemický UV nátěr jenž obsahuje přibližně 1 000 mikroteček na vybrané komponenty.
Nejlepší způsob, jak chránit váš motocykl, je ihned při nákupu si nechat naistalovat identifikační značení. Více-prvkový elektronický identifikační systém proti krádeži umožňuje policii identifikovat pravého vlastníka jakéhokoliv označeného motocyklu, a to i přesto, že registrační značka a standardní identifikační čísla byly odstraněny nebo změněny.
Pachatelé krádeží dobře vědí, že všechny soudní procesy, kde byl Datatag použit jako důkaz, byly pro Datatag a klienty s označeným motocyklem úspěšné. Jakmile zloději vidí výstražné štítky na vašem motocyklu, raději jej nechají být a poohlídnou se po jiném lehčím cíli.
Datatag technologie pro motocykly:
Skleněné transpondéry
Tento transpondér je zhruba ve velikosti zrnka rýže a jeho instalace je velmi jednoduchá. Obsahuje unikátní číselný kód, který je trvale naprogramován do integrovaného obvodu transpondéru. Na funkci elektroniky ve vozidle nemá žádný vliv. Kód nelze změnit ani smazat.Kulaté transpondéry
Tento transpondér má velikost tablety a používá se především v obtížných podmínkách.Výstražný štítek ukazující neoprávněnou manipulaci
Speciálně vyvinuté štítky varují potencionální zloděje. Štítky není možné odstranit bez jejich poškození.Výstražný štítek
Tyto speciálně vyrobené plastické pryskyřicové štítky varují potencionální zloděje a jsou atraktivní. Je nemožné je odstranit bez následného poškození.Nový neviditelný UV nátěr
Vylepšený systém obsahuje unikátní alfa-numerický kód a kontaktní údaje na Datatag. Kód je trvale nanesen na rám a kapotáž motocyklu. Neponičí ani nezasahují do vzhledu motocyklu. UV nátěr je viditelný pouze pod ultrafialovým nebo UV světlem a zpravidla není vidět za denního světla.
Mikrotečky®
Špičkový identifikační systém mikroteček je vyroben pro snadné použití. Mikrotečky jsou aplikovány na různé povrchy, takže je prakticky nemožné, aby je pachatelé našli a všechny odstranili. Velikost mikrotečky je 0,5 mm.Datatag DNA
Je unikátní chemický DNA roztok. Každý kus stroje je chráněn neviditelný unikátním DNA kódem. Zloději si musí být jisti, že v případě legalizace kradeného vozidla, případně jeho dílů odstranili každou molekuly Datatag DNA. Datatag nabízí tuto moderní technologii v barvě, laku, lepidle, tekutině, prášku, gelu, oleji a spreji.
Jak to celé funguje?
Na první pohled není vidět prostě vůbec nic - kromě výstražné samolepky. Funkční prvky najdete s pomocí UV lampy a pro přečtení registračních kódů by byla potřeba speciální čtečka a mikroskop. Motocyklové značení se tedy skládá z několika nezávislých prvků. Základem jsou čtyři elektronické transpondéry, které slouží k identifikaci motorky jako celku. Dva z nich připomínají tvarem i velikostí zrnko rýže, další dva potom menší magnet. Umisťují se do špatně přístupných míst, jako třeba pod bužírky kabelových svazků, na vnitřní stranu rámu, na vnitřní stranu ráfku a podobně. Elektronicky čitelnou "štěnici" si ale můžete nechat schovat i třeba do kombinézy nebo do drahé přilby. Protože se jedná o pasivní transpondéry, nepotřebují žádný zdroj napájení a nedají se lokalizovat jinak než speciální čtečkou, která pochopitelně není běžně k mání, takže jí zloději nemohou použít pro vyhledání čipů a jejich odstranění.
Dalším prvkem je směs lepidla, laku a UV složky s mikrotečkami, které mají průměr 0,05 milimetru. Těch je v sadě na motorku celá tisícovka, což bohatě stačí k otečkování každého dílu na motorce, a z každé se pod mikroskopem dá vyčíst další jedinečný kód. Tečky nalepené směsí laku a UV reflexního lepidla (něco jako lak na nehty) není úplně snadné z povrchu odstranit, a nikomu se taková piplačka prostě nemůže vyplatit. Seškrabávání teček se neobejde bez poškození povrchu, a lupič navíc nikdy nemá stoprocentní jistotu, že na žádnou nezapomněl.
Na rozdíl od vyhledávacích systémů funguje značení Datatag trochu jinak - má především preventivní funkci, protože z takto ocejchované motorky se stává pro zloděje neprodejné zboží. A nechat se chytit s kradenou věcí, u které se dá její původ tak přesvědčivě dokázat, představuje zcela jistě zbytečné riziko.
Údaje z transpondérů a mikroteček jsou schopni získat nejenom policisté, ale také provozovatelé bazarů nebo likvidátoři pojišťoven a v budoucnu i obsluha stanic technických kontrol apod. Do projektu se zapojila také firma Cebia, která se věnuje ověřování původu vozidel.
Ošetřený je i případný vývoz za hranice - Datatag spolupracuje s mezinárodními organizacemi Interpol a Europol a v zemích, kdy byl systém nasazený, klesl prodej kradených motocyklů o 70%. Někteří výrobci již označují své motocykly systémem Datatag rovnou ve výrobě (Triumph) a další na přání nového majitele před prodejem.
A navíc podobně jako u jiných technologií na označené motocykly poskytují pojišťovny slevu na pojistném. Cena jedné sady na motorku, která je necelé 3 tisíce korun, se vám tak na pojistném vrátí za pár sezón, a žádné další paušální náklady se značením Datatag spojené nejsou. Za vstupní poplatek, obsažený v ceně, zůstává motorka registrovaná v databázi po celou dobu co ji vlastníte. Při prodeji se pak dá přeregistrovat na nového majitele, pochopitelně jenom se souhlasem prodávajícího.
Touratech CZ označuje a registruje motocykly systémem Datatag v plném rozsahu a školení pracovníci jsou připravení poradit zájemci se zabezpečením nového i staršího motocyklu.
Dalším prvkem je směs lepidla, laku a UV složky s mikrotečkami, které mají průměr 0,05 milimetru. Těch je v sadě na motorku celá tisícovka, což bohatě stačí k otečkování každého dílu na motorce, a z každé se pod mikroskopem dá vyčíst další jedinečný kód. Tečky nalepené směsí laku a UV reflexního lepidla (něco jako lak na nehty) není úplně snadné z povrchu odstranit, a nikomu se taková piplačka prostě nemůže vyplatit. Seškrabávání teček se neobejde bez poškození povrchu, a lupič navíc nikdy nemá stoprocentní jistotu, že na žádnou nezapomněl.
Na rozdíl od vyhledávacích systémů funguje značení Datatag trochu jinak - má především preventivní funkci, protože z takto ocejchované motorky se stává pro zloděje neprodejné zboží. A nechat se chytit s kradenou věcí, u které se dá její původ tak přesvědčivě dokázat, představuje zcela jistě zbytečné riziko.
Údaje z transpondérů a mikroteček jsou schopni získat nejenom policisté, ale také provozovatelé bazarů nebo likvidátoři pojišťoven a v budoucnu i obsluha stanic technických kontrol apod. Do projektu se zapojila také firma Cebia, která se věnuje ověřování původu vozidel.
Ošetřený je i případný vývoz za hranice - Datatag spolupracuje s mezinárodními organizacemi Interpol a Europol a v zemích, kdy byl systém nasazený, klesl prodej kradených motocyklů o 70%. Někteří výrobci již označují své motocykly systémem Datatag rovnou ve výrobě (Triumph) a další na přání nového majitele před prodejem.
A navíc podobně jako u jiných technologií na označené motocykly poskytují pojišťovny slevu na pojistném. Cena jedné sady na motorku, která je necelé 3 tisíce korun, se vám tak na pojistném vrátí za pár sezón, a žádné další paušální náklady se značením Datatag spojené nejsou. Za vstupní poplatek, obsažený v ceně, zůstává motorka registrovaná v databázi po celou dobu co ji vlastníte. Při prodeji se pak dá přeregistrovat na nového majitele, pochopitelně jenom se souhlasem prodávajícího.
Touratech CZ označuje a registruje motocykly systémem Datatag v plném rozsahu a školení pracovníci jsou připravení poradit zájemci se zabezpečením nového i staršího motocyklu.
Žádné komentáře:
Okomentovat